Vozy řady Zl od Malé železnice

V minulém článku jsem se zaměřil na první stavebnici  ze série novinek od Malé železnice, přislíbil jsem  rovněž, že budou další  postřehy ze staveb těch ostatních,  a nyní tedy přichází na řadu další vozy  zapadající do II.-III. epochy, nákladní  kryté vozy ř.  Zl, které je možné postavit ve verzi s budkou nebo bez ní.

Hromádka destiček jsou díly na stavbu jednoho takového vozu. Toto je konkrétně vůz bez budky. Jen je tu navíc vnější rámování i pro druhý vůz… taky sáček se závažím a ložisky.

Sestavíme podvozek, ložiska je lepší zajistit troškou vteřiňáku,normálně po nacvaknutí drží, ale zahloubení ještě „kalibruji“ vrtáčkem pro ložiska Peho…osvědčilo se mi to a dělám to tak již dlouho. Potom hned  usadit i brzdoví a vložíme dvojkolí, aby se rozsochy při vysychání  nesevřely.

Sestavíme základ skříně včetně střechy, jednotlivé díly jsou vzájemně vypáleny tak, že po secvaknutí drží u sebe. Potom stačí spoje přetřít rozpouštědlem a perfektně se spojí.

Následuje přilepení prkenného vnějšího krytí. Potom zavětrovací lišty a nakonec  vnější  orámování. Tohle kartonové po přilepení  na skříň vozu ještě napouštím obyčejným vteřiňákem pro zpevnění. Z drátu prům. 0.2mm jsem ještě vyrobil madla a na skříň vozu přilepil – pod čelníky, i na boční vrata a na čela

Vůz mohl odjet do lakovny, mile mě překvapil výsledek, jak se vše krásně sjednotilo. Po  lesklém laku přišlo na řadu rozmístění popisů, jednak jsou k dispozici velmi pěkně zpracované přímo od Malé železnice, navíc je tu i několik různých čísel, takže se výborně hodí  při stavbě více vozů do provozu. Pak je možné použití i popisků od   p.Palščáka, ovšem zatím jen jedno číslo vozu.

Obdobným způsobem byl sestaven i druhý vůz – s budkou, kde je tedy jen prodloužený rám vozu na jedné straně, vybrání pro upevnění  schůdků  a stojin schodnic pro schody k budce,která je vyvýšená. Budku  sestavíme podobně jako skříň,  vůz nastříkáme barvou, lesklým lakem  a můžeme rozmístit popisky. Zase přelakujeme lesklým  a  taky matným lakem.

Kompletace může začít, přilepit kinematiky, vložit dvojkolí, nasadit spřáhla a doladit výšku šachet podle měrky. A taky boční vrata přilepit, možno otevřená nebo zavřená.

Ještě patinu, přeci jen vozy jezdily převážně v parním provozu, takže čistotou moc neoplývaly. Na čelníky dosadím i naznačení brzdových kohoutů s hadicemi.

Venku bylo hezky, tak proč nezkusit nějakou fotečku za slunečného počasí…

…a na závěr jedna skoro „letecká…“

Zbývají ještě vozy Zld a Z, takže zase příště, ostatně těch modelů na seznámení je víc…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *