Volvo F89 zaplachtovaný valník s vlekem

Když byla uvedena na podzim r. 2019 na modelářský trh stavebnice tahače návěsů Volvo F89 od ttauta, vzbudila velký zájem, takže bylo otázkou času, kdy k tahači přibyl odpovídající návěs – Tranders – stavba modelu byla popsána v jednom z předešlých článků, a také se dalo očekávat, že by se mohla objevit i stavebnice valníkového vozu s konfigurací podvozku 6×4. A stavebnice je na trhu a níže bude popsán i možný způsob stavby.     Ještě doplním několik informací o skutečném voze:  v průběhu roku 1974 firma Volvo dodala prostřednictvím PZO Motokov do tehdejšího Československa pro potřeby ČSAD celkem 100 těchto vozidel, následně byly doplňovány o vleky z domácí produkce Brandýských strojíren.

Balení stavebnice nemusím určitě nikomu představovat, klasický sáček s návodem, polyuretanovými díly, lepty a obtisky.  Na fotce jsou pro porovnání rozložené stavebnice s nálitky a vedle již začištěné jednotlivé díly.

Lept pro tuto stavebnici je o trochu větší než pro tahač…

Mým zvykem je začínat stavbu sestavením podvozkové části, takže ani nyní to nebudu měnit,  na rám přilepíme listové vypružení zadních náprav a rozvodovku, z evergreenové tyče vyrobíme kardan, dále přilepíme nádrže – na každou stranu rámu po jedné, bateriovou skříň a vzduchojemy.

Z leptů jsem doplnil jen mechanismus pro zadní vlečnou sklopnou nápravu – tento díl se vsadí do výřezu zadní nápravy a na výstupky na bočnicích rámu, pak stupačky, přední blatníky, vše přilepíme. Dále se usadí přední náprava, pevná je opět na leptíku, ovšem v mém podání musí být řiditelná, tak nezbývá než upravit a doplnit díly z leptíku řízení – tedy pouze ty klouby.

Dále na spodní část podlahy valníku doplníme blatníky – je vhodné věnovat pozornost jejich orientaci, protože blatníky jsou směrové…dozadu jsou opět delší (podobně jako u návěsů Tranders).

Nyní lze pokračovat s kabinou, používám ve svých stavebnicích už jen kabinky detailní, no a zase jsem se „kamarádil“ s žiletkovou pilkou a kabinu rozřezal. Při běžné stavbě tyto kabiny stačí připravit na osazení madel a zrcátek, tedy předvrtat otvory. Ještě malá poznámka k blatníkům – z důvodu pozdějšího lakování je vhodnější blatníky přilepit k podlaze až po nástřiku barvou.

Jinak tedy máme auto připravené a můžeme se pustit do stavby vleku. Máme tu opět porovnávací fotku rozložených stavebnic – nezačištěné a začištěné, včetně návodu a obtiskového aršíku.

Nejprve nás čekají drobné přípravné práce – navrtat držáky blatníků a vlepit do nich kulatiny, potom nejprve osadím blatníky zadní nápravy. Následuje kompletace přední nápravy – vytvarovat celý přední podvozek, při ohýbání vsadit i oj, pak blatníky. Ještě doplníme na podvozku držák rezervního kola a zástěrky na zadních blatnících. Potom vsadit nápravy z kulatiny.

Nyní na zkoušku vše sesadit, tedy kola na nápravy, přední otočný podvozek a plachtu s bočnicemi. Nakonec jsem zase použil žiletkovou pilku a říznul tentokrát do plachty. Teď už úplně všechno odesílám do lakovny.

Vzhledem k tomu, že tu toho mám zase víc, zvolil jsem jednak českou klasiku pro ČSAD, tedy kombinaci bílo-modré kabiny (oproti tahači, který ji má celou bílou s modrými pruhy, je pro valník bílá se světlomodrým pásem v celé výšce okenního prostoru a bílé střechy), světle modrého podvozku a korby, pak žluté plachty. Vozy Hungarocamion jsou shodné jako tahače – tedy bílo-zelená kabiny, červený podvozek, zelená korba a žlutá plachta. Vozy společnosti Deutrans jsou asi barevně nejjednodušší – modrý podvozek i s korbou a oranžová kabina s plachtou. Doplníme obtisky podle barevné kombinace jednotlivých dopravců, pak zalakovat matným lakem.

K sestavení jednoho auta máme připraveno celkem 16 ks dílů…přilepíme kola na nápravy, blatníky zespodu na podlahu, držák rezervy na kolo na podvozku, kabinu na rám a plachtu s bočnicemi na podlahu…musím ještě zasklít kabiny a bude zbývat jen dosadit stěrače.

Nyní se zaměříme na vleky…barevné kombinace jsou shodné jako u aut, pouze vleky ČSAD nemají na plachtě šachovnicový pás s logem. Máme připravené díly ke kompletaci, takže přilepíme kola na nápravy, přední podvozek na rám zajistit otočně, celý podvozek vlepíme do plachy s bočnicemi a tím jsou vleky kompletní.

Rozpojené soupravy vypadají asi nějak takto…

U jednoho z aut jsem rozřezal kabinu, tak bych rád dosadil několik postaviček, k tomu jsem si připravil ČSAD…taky jsem vyříznul plachtu se zadním čelem, bude se do nákladového prostoru nakládat…

… k tomu účelu byly postaveny i „ještěrky“ Desta BVH 1521…

…a můžou nakládat…

…i do vleku, který byl také doplněn o postavičky sklápějící bočnici.

Takže Volvo F 89 valník máme hotové, to už asi jen nějaké speciály. P. Štěpnička opět odvedl kus poctivé práce s přípravou těchto stavebnic, no a my ostatní se můžeme těšit na další pěknou novinku.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *