Na úvod by možná bylo vhodné trochu vysvětlit pojem pojízdné měnírny – je to tedy mobilní „budova“ bez vlastního pohonu se zařízením pro změnu proudové soustavy nebo propojení různých napájecích elektrických soustav. Měnírna tedy odebírá elektrický výkon z běžné třífázové elektrické sítě a do drážního vedení dodává stejnosměrný proud o potřebném napětí. Střídavé trakční vedení měnírnu nepotřebuje, zde stačí trafostanice. Ale vraťme se ke stavebnici. Vzhledem k tomu, že je zpracována TTjeníkem, bude se jednat o další filigránsky ztvárněný model.
Takže stavebnice obsahuje lept celého vozu, dále lept podvozků zpracovaný již dříve hekTTorem, velmi pěkně zpracovaný návod a sadu obtiskových popisů na hotový model. Z vlastních zdrojů bude nutné doplnit 4x dvojkolí o prům. 7,7 mm, vhodná spřáhla a kinematiky, šroubky a matičky M2, mosazné trubičky a kulatiny, různé kousky drátků,
Vlastní stavba byla zahájena sestavením podvozku, nejprve rám, který se nutné doplnit o různá žebra a vzpěry.
Potom také podpěry pro podvozky, dále boční schůdky, podvozkové bedny…ještě čelní lávku se zábradlím a stupačkami.
Vhodné je i zpracovat nárazníky, v leptu jsou obsaženy jejich talíře, je třeba z vlastních zdrojů zajistit mosazné trubičky a kulatiny a jejich kompletaci.
Dalším samostatným krokem je sestavení obou podvozků z doplňkového leptu. Tyto podvozky jsou typu 26-2, typické pro většinu nákladních vozů. Masky jsem celé postupně poskládal a proletoval naplocho, pak byly navrtány ložiska a nakonec podvozky vytvarovány. Zcela nakonec byly středové otvory zmenšeny přiloženými podložkami z leptu na prům. 2 mm.
A takto vypadá připravený rám i s podvozky vybavenými dvojkolími prům. 7,7 mm.
Následovala příprava dílů a později i sestavení menší kabiny. Ta se skládá ze dvou hlavních dílů – celého pláště včetně střechy a vnitřního rámu. Správným naohýbáním se dílo jistě podaří. A pak nezbývá než vyzkoušet její usazení na rámu podvozku.
Dále bylo nutné doplnit o všechny detaily – okapy, kryty, dvířka, držáky koncových svítilen, plošinu, žebřík, nakonec potom ještě rámy oken a na ně správné mříže.
Vzápětí po této oddychovce jsem se pustil do nejsložitější části – postupného sestavení transformátoru. Nejprve plášť včetně žebrování.
A potom postupně doplňovat o jednotlivé detaily. Toto je zřejmě časově nejsložitější částí celé stavby.
Některé drobné části na transformátoru se musí vyrobit z kousků trubiček a drátků, jako třeba potrubí a čerpadla.
A máme hotové trafo – na porovnání s naší nejmenší mincí…
Po tomto bylo vyzkoušeno usazení jak zkompletované malé kabiny, tak i transformátoru na rámu podvozku. Myslím, že to bude velmi pěkný kousek.
Teď už je možno sestavovat velkou kabinu. Ta se skládá ze 6-ti hlavních dílů – pláště, dna, dvou čel a dvou vnitřních žeber. Nejvíce času s přípravou zabere správné natvarování střechy, použil jsem vhodné kulatiny menších rozměrů, abych získal správné zaoblení střešních partií. Pak proletovat a ihned řádně zabrousit.
Dále opět postupně doplnit i tuto kabinu o správné detaily – střešní kryty, lávky, mřížky, také okapy, rámečky oken, dveře, táhlo ruční brzdy. Vše jsem dokompletoval a celý model v podsestavách připravil do lakovny.
Po nastříkání do barevné kombinace šedé střechy, zelené stěny, černý rám s podvozky, byly tyto podsestavy opatřeny i vrstvou lesklého laku pod obtisky, následně byly obtisky aplikovány, a to podle rozpisu přiloženého ke stavebnici, ale také podle archivních fotek. Potom opět lesklý lak, dále matný lak.
Všechny podsestavy byly sestaveny a konečně je model měnírny takřka hotov…
Do podvozků byly usazeny dvojkolí o prům. 7,7 mm, do rámu vlepeny kinematiky Peho a spřáhla Kuehn.
Ještě před finální patinou byly doplněny kabely mezi izolátory obou kabin a transformátorem. A na ochranné sítě před trafem byly přidány znaky výrobce – ČKD.
Zkušebně byla měnírna zařazena i do provozu, při posunu na kusou kolej pro další pracovní vozy – rozvinovací a jeřábové vozy.
Měnírna je tímto hotová, zcela určitě patří TTjeníkovi velké poděkování za přípravu další filigránské stavebnice. Na stránce výrobce http://ttjenik.wz.cz/menirna.htm, je velmi pěkně zpracovaný obrazový návod na stavbu i s komentáři. Tento model určitě obohatí provoz na nejednom kolejišti nebo i jen oživí šturcové koleje v nádražích vybavených elektifikací.