Cisternový vůz Zaes/Rah Kaučuk Kralupy nad Vltavou

Vzhledem k tomu, že se před nějakým časem objevily na našem trhu lepty ze Slovenska na úpravu starých cisternových čtyřnápravových vozů z produkce bývalého BTTB, několik jsem si jich pořídil a postupně bych rád tyto staré vozy rekonstruoval. Nyní bych se rád podělil o zkušenosti se stavbou dvou vozů.

 

Takto nějak vypadaly dosluhující vozy, bylo mi líto je vyhodit, tak se budou výborně hodit k přestavbě.

Vozy jsem rozebral a potom i odstranil nepotřebné části, takže zbyly jen nádoby a základy podvozkových rámů.

Na kotlích bylo nutné zatmelit otvory po původních plošinách. Dále jsem podle k leptu přiložené šabloně navrtal nové otvory pro lávky.

Zde mám již připravené dva lepty na rekonstrukci. Ačkoli je každý lept jiný, oba jsou shodné, jen dílky jinak rozmístěné.

Jako doplněk jsou k dispozici i lepty brzdařské budky, takže lze vytvořit jak verzi s plošinou, tak i s brzdařskou budkou.

A toto už jsou díly na obnovu obou původních dílů rámu vozu, resp. čel vozu.

Stačí jen pečlivě nalepit. Zároveň jsem i zalepil na otvory pro čepy podvozků matičky, protože původní podvozky budou nahrazeny typem 26-2.8, typickým podvozkem pro naše čtyřnápravové vozy.

Ještě zbývá pro část rámu s plošinou vyrobit schůdky, no a z těchto dílků vzniknou nové schůdky.

Určitě by šly slepit vteřinovkou, ale lepší budou sletované.

A osazené na vozy budou vypadat asi takto. Patří na stranu s brzdařskou plošinkou.

Dále jsem si připravil díly na obě horní plošiny, nejprve ty menší. Hned i na zkoušku osazeno.

Potom i větší, její součástí je i obslužný žebřík. Asi je to různé, ale zrovna v těchto leptech byla ochranná madla dost slabá. Bylo to zřejmě vyleptáno trochu více.

Takhle pěkně budou vypadat nové plošinky a jemná madla na té staré cisterně. Krásně „omládne“.

Bude zbývat udělat i nové tabule pro popisy.

No a můžeme se vrhnout na přípravu spodní výbavy, nejdřív vyrobit novou konzoli. Prakticky stačí naohýbat a sletovat. Na konzoli pak přijde upevnit brzdové táhloví, válec a jímka.

Pak ještě napouštěcí a vypouštěcí armatury. Z tohoto smetíčka vznikne napouštěcí ventil na čelo kotle.

Bude vypadat asi takto. Jen se po laku doplní růžice ventilu.

Vypouštěcí je jednodušší.

Ještě potřeba vyrobit brzdařskou budku. Doplňkový lept je od stejného výrobce. A to proto, že jsem se rozhodl postavit verzi s budkami, taky by mohly být plošinky volné.

A když už jsme v rekonstrukci vozu, tak musíme vyměnit i podvozky. Asi nejjednodušší bude použít ty z hekttorovic leptu.

Jen je sestavit, to dá dost práce. Ale kdo je už sestavoval, tak s tím musí počítat.

Máme tady dvě rozložené cisterny před lakováním.

A takhle cisterna vypadá hotová před lakováním.

Barevnou kombinaci jsem volil jako klasiku 70.-80. let, éry ČSD, zelený kotel, černé rámy a podvozky.

Obtisky od p. Jirana se k tomu taky výborně hodí.

Ještě trochu patiny a model je hotov do provozu.

Vozy jsem vybavil kovovými dvojkolími, kinematikami Peho – vejdou se ty delší pružinkové, a spřáhla Kuehn.

A v provozu mohou vypadat třeba nějak takto.

A pro dnešek je to vše.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *