Cisternový vůz řady Rah od TTjeníka

V první polovině letošního roku 2017 se k modelářům dostala stavebnice ryze českého kotlového vozu, připravená opět zcela filigránským způsobem, jak je ostatně zvykem tvůrce TTjeníka.  Vůz sloužil (a možná i dosud slouží, po různých rekonstrukcích) k přepravě hořlavých látek, ropy a mazutu.

Jedná se o stavebnici v kombinaci leptu a odlitého kotle a drobnostmi ve filigránském zpracování od TTjeníka. Balení je to takové obvyklé, jak jsme si již zvykli, průhledný sáček, lept, odlitky, návod. V případě této stavebnice již takřka kompletní, součástí stavebnice je i lept stavebnice podvozků a aršík obtisků. Bude zbývat dokoupit dvojkolí, kinematiky a spřáhla.

A může se stavět, začneme rámem podvozku. Bude nutné tento díl nejprve správně vytvarovat. Pak se jako první doplní patky pro podvozky,  osazené šroubky M 2×5, potom oba čelníky,  p o  z o r  na správnou orientaci, oba díly jsou označeny a rám rovněž.

Nasázíme veškerou bižuterii – desky pod nárazníky, tažné háky,  maznice, boční žebrování, nakonec i zkompletovat a osadit schůdky.

Zbývá doplnit spodní výbavu – brzdové táhloví a vyprazdňovací armaturu. Ještě zábradlí, konstrukci plošinky a ruční brzdu.

Nyní se můžeme pustit do sestavení podvozků. Je to již notoricky známý hekttorův leptík, vše postupně naletovat, rozhodně nedoporučuji lepit, s takto sestavenými jsem se již shledal a prostě to není  správné. Takže vše postupně naletovat, potom upravit otvory pro dvojkolí – vrtáčkem vytvořit ložiska, a na závěr vytvarovat, sletovat.

Osadit dvojkolí a vyzkoušet  správnou funkčnost už nedalo tolik práce, ještě doplnit  úpravu – zmenšovací kroužky na středové otvory, aby se podvozky dobře otáčely na šroubcích M2.

Nezbytná zkouška  celé sestavy než začneme osazovat drobnostmi  odlitek kotle. No jo, již to vypadá na pěkný vůz!

Bylo nutné vyrobit drobný přípravek na sestavení  zábradlí na kotel , posloužil mi k tomu nálitek z odlitého dílu resinu jiné stavebnice. Následně byly sletovány  části zábradlí a uzavírací mechanismus  horního uzávěru.  Ještě zkompletovat  čelní vypouštěcí armaturu.

Zbylo jen  osadit boční žebříky na kotel,  držáky koncovek, konzole pro popisné desky a madla. Tímto je takřka hotovo, již jen nárazníky. Vlastně – ještě přilepit kotel na rám – barvení to nevadí, bude jednolitá zelená.

Takže ty nárazníky – k jejich výrobě posloužily desky nárazníků s kroužky ze stavebnice, dále mosazn tyč prům. 1,6 mm a mosazná trubička s vnitřním prům. rovněž 1,6 mm, na nařezané tyče jsem naletoval desky s kroužky, trubičky potom přilepil a celé sestavy vlepil do čelníků.

Začneme s povrchovou úpravou, nejdřív základovka, potom vrchní barvou, byl zvolen odstín zelené, následoval lesklý lak pod obtisky, rozmístění vlastních popisků,  možno k tomu využít i přiložený návod na jejich rozmístění. Potom opět lesklý lak a dále matný.

 

Z dýhy byly ještě vyrobeny dřevěné lávky na kotel i na brzdařskou plošinku.

Na závěr doplněny kinematiky, spřáhla a také brzdové hadice na čelníky.

A začneme stavět další…bude z nich moc pěkná 20-ti vozová ucelenka.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *