Tentokrát se podíváme na další, v pořadí již třetí stavebnici uzavřeného nákladního vozu z letošní velké nabídky novinek od Malé železnice, další krytý vůz řady Z, vhodný zejména pro II.- III.epochu. Opět se bude jednat o vůz vybavený vyvýšenou budkou brzdaře.
Hromádka destiček jsou díly na stavbu jednoho takového vozu. Součástí běžné stavebnice bude i sáček se závažím a ložisky. I tištěný obrazový pěkně zpracovaný návod. A pak navíc ještě aršík obtisků.
Sestavíme podvozek, ložiska je lepší zajistit troškou vteřiňáku,normálně po nacvaknutí drží, ale zahloubení ještě „kalibruji“ vrtáčkem pro ložiska Peho…osvědčilo se mi to. Potom hned usadit i brzdoví a vložím dvojkolí, aby se rozsochy při vysychání nesevřely.
Dalším krokem může být sestavení základu skříně včetně střechy, jednotlivé díly jsou vzájemně vypáleny tak, že po secvaknutí drží u sebe. Potom stačí spoje přetřít rozpouštědlem a perfektně se spojí.
Nyní si sestavím nástupní plošinku a budku brzdaře, usadíme na podvozek.
Ještě na podvozku doplnit ložiskové domky.
Následuje přilepení prkenného vnějšího krytí. Potom zavětrovací lišty a nakonec vnější orámování. Tohle kartonové po přilepení na skříň vozu ještě napouštím obyčejným vteřiňákem pro zpevnění.
Ještě jedna připomínka do stavby – na tom vnějším orámování nakonec před lakováním přijdou odstranit spodní vodorovné spojky – jedná se jen o pomocné konstrukční řešení.
Z drátu prům. 0.2mm jsem ještě vyrobil madla a na skříň vozu přilepil – pod čelníky, i na boční vrata a na čela. Boční stupačkou lávky pod bočními dveřmi, sériové stavebnice již budou mít. Tažné háky byly vyrobeny z kotviček. Taky jsem vyzkoušel na střeše naznačit příčné pertlování plechové střechy…
Jedna zkušební v nasazení vozu do provozu …hodila by se nějaká odpovídající párovka…
Vůz mohl odjet do lakovny, mile mě překvapil výsledek, jak se vše krásně po nástřiku sjednotilo. Po lesklém laku přišlo na řadu rozmístění popisů, jednak jsou k dispozici velmi pěkně zpracované přímo od Malé železnice, navíc je tu i několik různých čísel, takže se výborně hodí při stavbě více vozů do provozu. Pak je možné použití i popisků od p.Palaščáka, ale bez výběru různých čísel vozu.
Kompletace může začít, přilepit kinematiky, vložit dvojkolí, nasadit spřáhla a doladit výšku šachet podle měrky. A taky boční vrata přilepit, možno otevřená nebo zavřená.
Ještě patinu, přeci jen vozy jezdily převážně v parním provozu, takže čistotou moc neoplývaly. Na čelníky dosadím i naznačení brzdových kohoutů s hadicemi.
A v provozu potom mohou vypadat třeba takto…
…v zápřahu i za párovkou spolu s dalšími vozy od Malé železnice…
…tak trochu „letecký“ pohled nakonec.