Vůz Paon od Malé železnice

V Malé železnici v loňském roce jejich pracovníci připravili opravdu dost novinek, po výsypných vozech řady St a následně řady Sav, to byla stavebnice nízkostěnného klanicového čtyřnápravového vozu řady Paov . Takže od těchto vozů to byl jen krůček k jejich sourozenci – vozu řady Paon.  K historii vozu by se mohlo uvést, že vznikaly ve vagónce Tatra Smíchov od první poloviny padesátých let,  vyřazeny byly v osmdesátých letech minulého století.  Ale máme tu stavebnici.

Stavebnice je vyrobena opět technologií plast – papír, z těchto 7-mi destiček vznikne nový model uvedeného vozu, tak jde se na to. K lepení se mi již v minulosti osvědčilo nitroředidlo, stejně jako u jeho sourozence – vozu Paov, tak použiju stejný postup lepení.

Z plastových dílů vytvoříme základ vozu – rám s lomenými bočnicemi.

Do středového otvoru vlepíme závaží – obdélník plechu, který je pochopitelně součástí stavebnice. Na vyznačené plošky vlepíme plastová kolečka, dovnitř pak matičky M 2 a uzavřeme dalším kolečkem. Máme základ pro uchycení podvozků.

Bočnice doplníme o horní a dolní olemování, nyní můžeme rám vozu odložit, aby řádně proschnul.

Toto využijeme k sestavení obou podvozků. Nejprve do bočnic vlepit ložiska, mám odzkoušen vteřiňák, potom upravím vrtáčkem vnitřní uložení pro hrot dvojkolí, následně zkompletovat podvozek, doplnit brzdové zdrže. A zase necháme proschnout, ale doporučuji vložit dvojkolí, aby se podvozky nesevřely.

Pokračujeme na vozu, je potřeba dosadit drobné detailní díly. Na bočnice lemovky na otvory a vázací háky. Na čela pak desky pod nárazníky a pod tažný hák nebo použít celou čelní sestavu, navíc jsem doplnil madla pod nárazníky,vyrobená ze slabého drátu 0,18 mm. Také stupačky pro posunovače, sice jsem použil leptané, ale stavebnice obsahuje jejich díly. A z  kotviček jsem vyřezal a přilepil čelní háky.

Nyní se vracím zpět k podvozkům, je potřeba doplnit vnější masky včetně ložiskových domků.

Usadil jsem laserovanou podlahu a připravil si díly na nízkostěnnou nástavbu s dřevěnými bočnicemi. Ještě bude vůz vybaven nárazníky, nejlépe mu odpovídají kulaté.

Slepit rám nástavby je na chvilku, potom doplnit o vnitřní výdřevu. Nakonec i vnější žebrování na bočnicích i čelech.

Vyzkoušena byla kompletnost vozu, dokonce se na něj vejdou i některá silniční vozidla. Vůz pojede do lakovny a my se mezitím budeme moci věnovat něčemu dalšímu…

Nastříkaný vůz můžeme opatřit odpovídajícími popisy, obtisky mají v MŽ rovněž pro vozy připravené, a jsou i tři různá čísla, to se určitě bude hodit…děkujeme… Dále si připravíme patinu podlahy, taky kola pořádací brzdy a přestavovače.

Nakonec nalepit kinematiky, pokud je používáme, do šachet odpovídající spřáhla. Ještě patinu celého vozu a může do provozu. Zde žádné problémy nejsou, stavebnice je opět kvalitně a pečlivě připravená, ostatně o tom jsme již přesvědčili u výsypných vozů i vozů Paov.

A něco náhledů z provozu…

7 komentářů u „Vůz Paon od Malé železnice“

  1. Sav, Pao, Paon všechno nádherné stavebnice, navíc mistrně postavené. Ale, bude to k dispozici i ostatním modelářům? Nebo je to vyrobeno jen pro váš klub. Sav jste představili někde v říjnu, když jsem si chtěl v listopadu 2-3 kousky koupit, bylo mi naznačeno, že to do vánoc nestihnou. Ale vyznělo mi to tak, že kdybych jich chtěl 30, možná by to šlo.

  2. Díky za pochvalu, to vždy potěší. Jak na tom jsou v Malé železnici se stavebnicemi nevím, osobně s tímto problém nemám…Jezdíš do Opletalky?

Napsat komentář: Jirka Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *