Volvo F 89 tahač návěsů – ikona československé kamionové dopravy

Volvo F89 je švédský nákladní tahač návěsů, který od roku 1973 brázdil silnice Československa ve službách tehdejšího národního podniku ČSAD, kam zamířilo podle dostupných informací prvních jedenáct tahačů Volvo F89 s konfigurací podvozku 6×2 v roce 1973. V následujících letech se flotila těchto tahačů rozrostla na 307 vozidel, která doplňovalo ještě sto valníků F89 s podvozky 6×4. Prakticky pro všechna tato vozidla byla u ČSAD typická kombinace bílého laku kabiny se světle modrými doplňky.  V současné době jsou tyto vozy udržovány ve velmi malém počtu jako veteránská vozidla. (Tolik čerpáno z webu  o skutečném vozidle).

Nyní se ale budeme zabývat zcela novou stavebnicí z produkce ttauta.cz. Mým původním záměrem bylo postavit si tento model sám, ale nakonec se p. Štěpnička na mé přání tohoto projektu zhostil, a musím říci, že na výbornou. Stavebnice je připravená velmi precizně.

Odstraníme nálitky po tlakovém lití,jemně začistíme a můžeme začít sestavovat, většina hlavních dílů je tentokrát odlitá, dokonce i detailní kabina, leptané jsou pouze doplňky. Přední nápravu tvoří leptaný pevný díl, nic pro mě, tak jsem si ji s využitím dílů řízení Liaz upravil na řiditelnou. V nabídce je možnost i plné kabiny, ale ty detailní – jsou super.

Na rám přilepíme tedy jak přední nápravu, tak listové vypružení zadních náprav a rozvodovku, z evergreenové tyče kardan, dále nádrž, bateriovou skříň a vzduchojemy. Potom také blatníky, které budou zavěšeny na tyčích opět z evergreenu, předtím je nutné závěsky na rámu i blatnicích provrtat.

Z leptů jsem doplnil jen mechanismus pro zadní nápravu, stupačky, přední blatníky, zadní světla s držákem spz, točnu pro návěs a plošinku s žebříčkem za kabinu na rám. Zpětná zrcátka, madla, masku chladiče a rám čelního skla na kabinu umístím až po nástřiku a decálech.

Tahač jsem „na sucho“ poskládal a zapřáhl zkušebně třínápravový návěs BSS.

A hned potom jsem se pustil do stavby dalšího tahače. Stavba je ve stejném duchu, kromě kabiny, to zpracování mě zase vylákalo zkusit otevřít dveře…

No a také jsem se donutil postavit k autům nové návěsy…

K lakování mohu říci, že jsou díly pěkně rozvržené – zvolil jsem klasiku, jak je výše uvedeno, ČSAD, takže bílá kabina, světle modrý rám s nárazníkem, modré disky kol. Decály jsou navrženy rovnou pro čtyři základní barevné mutace – naše ČSAD, německé Deutrans, maďarské Hungarcamion a ruské Sovtransavto…těžká volba, všechny jsou krásné. Druhé auto bude nakonec Deutrans – takže sytá modrá na rám s nárazníkem a disky kol, oranžová kabina.

Kabiny byly po nanesení obtisků doplněny maskami chladičů, zpětnými zrcátky a madly, ještě jsem dle fotek z drátku vyrobil a doplnil madla před čelní sklo a doprostřed naznačil uzávěr hrdla chladiče. Podle dostupných fotek jsem dále vybarvil interiéry, doplnil volanty a díly obou aut přestříkl matným lakem. Pak si připravit fólii na zasklení oken – jednotlivě, a může se začít kompletovat.

Těsně před „uzavřením“ kabin střechou byly doplněny čelní okna s černými rámečky.

 Tahle auta si zaslouží doplnit i postavičkami, tak určitě řidiče, nějakého závozníka (druhý řidič, dříve to tak bývalo, jezdili ve dvojici a střídali se, takže nebyly žádné přestávky na odpočinek), a pak se uvidí, jestli ještě nějaké…

Tahač Deutrans bude mít zapřažen návěs na kontejner, tak ho naložíme kontejnerem stejné firmy…

No a ČSAD dostane plachtovaný návěs…

…pěkně otevřený při nakládání. A ještě figurky – závozníka, manipulačního dělníka, ještěrku s manipulantem a děvčata povídající si řidičem…

Mít k dispozici víc stavebnic, ztvárnil bych i ostatní barevná provedení. P. Štěpničkovi patří velké díky za přípravu této stavebnice.

3 komentáře u „Volvo F 89 tahač návěsů – ikona československé kamionové dopravy“

  1. Moc pěkně zpracované,Jirko nemá to chybu,z čeho máš prosím tě udělanou tu plachtu,vypadá to hodně realisticky,úplně se vidím jak jsem takto odkrýval plachtu v době kdy jsem začínal jezdit,akorát jsem měl starý DAF 🙂 a v návěsu děravou podlahu 🙂 mezi moderními auty jsem byl jak z jiné doby,tyto tahače a soupravy si pamatuji ještě jako kluk,moc se mi líbili. Takže, jak jinak,opět palec nahoru.

    1. Ahoj, díky za uznání a jsem rád, že se můj pokus někomu líbí. Plachta je normálně ze stavebnice, je to polyuretanový odlitek, jenom jsem odřízl jeden bok a nahradil ho, aby se to dalo takto vyhrnout…a ta vyhrnutá bočnice je ze sáčku od čaje…po přilepení napuštěna řídkým vteřiňákem.

      1. Super,to jsem nečekal,dobry nápad s tím sáčkem,typoval jsem spíše nějaký ubrousek,no je to prostě jako naživo,paráda.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *