Sas/Faccs Moravské železárny Olomouc Řepčín

Po dlouhé době jsem měl chuť postavit zase nějaký sypáček, tak jsem sáhl do zásob stavebnic po klasice LPH Sas/Faccs. Ihned bylo rozmyšleno, že bude v modrozeleném odstínu, protože máme v zásobě i obtisky od p.Jirana.

 

Vysypal jsem si výlisky na stůl a chvíli přemýšlel, co a jak dál…

…nakonec bylo vybráno jen toto…

…a tohle je zbytek stavebnice… bude se hodit jen jako šrot – náklad do Vsa-ků.

Začal jsem trochu nezvykle sestavením podvozků, masky zevnitř zafrézovány, otvory propilovány, ihned byla také osazena ložiska a kovová dvojkolí. Pak došlo i na slepení  výsypky a rámu, tedy základu vozu.

A teď co dál? Ze zásob ještě leptík od TTjeníka jako doplněk stavebnice…no prostě „český filigrán“. Byla vybrána verze s roštovými podlahami plošinek.

První věcí, která se musí udělat, je úprava skříně – jednak zalepit původní otvory pro ovládací hřídele a stupačky. Potom vyvrtat nové pro stupačky a pro ložiska hřídelí. Ale to není vše, dále otvory pro očka a pro držáky přestavovačů.

Jako první jsem osadil nová ložiska hřídelí, potom hned odzkoušet, zda je vše v pořádku, tak zkusmo i plošinku s patkou pro ovládací páky.

Dále byly umístěny domky kotviček, pro ně je nezbytné v rámu připravit malé zářezy.  Pak je možno přichystat obě roštové podlahy. A také přípravek pro ohýbání zábradlí, ten se bude vzápětí hodit, kde ho vzít? Je součástí stavebnice a může se hodit i později – např. regál, nebo do šrotu.

Postupně na tomto přípravku naohýbáme všechna zábradlí, která budeme osazovat na plošinky.

Abych si před konečným usazením plošinky neznemožnil přístup pod násypku, bylo nutné zpracovat vzduchovou výbavu – hlavní  vzduchojem ( ten se použije původní ze stavebnice), potom ještě menší (musíme ho vyrobit třeba z evergreenové tyče), oba vzduchojemy přijdou usadit na konzoli z leptu. Všechny tyto úpravy autor leptu – TTjeník,  popsal i ve svém návodu ke stavbě.

U této plošinky s vnitřním zábradlím přijde zkompletovat i konzola pro brzdový válec a ruční brzdu.

Pokračujeme přilepením rámování na čelní strany násypky. Následuje vytvarování a dosazení žebříků.

Ještě nás čeká výroba a vytunění nových výsypných klapek. Vše je nutné vytvarovat z leptu a doplnit o detaily. Vše jsem postupně proletoval. Potom tyto výsypky vlepíme zespodu do rámu.

Ještě nás čeká doplnění druhé plošinky , tedy olemování šikminy, žebřík, ale ještě předtím vyrobit příčník s ovládacími páčkami.

Čelníky doplníme krycím plechem, jehož součástí jsou madla pod nárazníky

Plošiny je nutné vybavit vnějším zábradlím, které se rovněž tvarovalo na přípravku. Potom tažné háky a desky pod nárazníky.

Zbývají zkompletovat ovládací páky klapek a jejich ovládací táhla. Vše se postupně bude navlékat na ovládací hřídel, která se bude nasouvat do přilepených ložisek.

Mám tu ještě takové drobnosti jako boční zábradlí, konzolky pod přestavovače a nakonec nové leptané stupačky.

Potom vůz putuje do lakovny na základ, modrozelený odstín, lak…

…popisky budou z nabídky p. Jirana, Moravskoslezské železárny, národní podnik, Olomouc-Řepčín. Prostě IV. epocha.

Popisy pochopitelně umístíme i na masky podvozků.

Zbývá vůz dokompletovat, tedy přilepit kinematiky Peho, vejdou se jen ty magnetické, doporučuji je podložit tenkým páskem pásku, aby co nejméně narušily strukturu těch pěkných roštových stupaček.

Ještě je možno na čelníky připevnit tlakové brzdové kohouty s torzy hadic. Celé se nevejdou z důvodu plného výkyvu kinematik.

Vůz je hotov, bude moci již brzy do provozu.

A nakonec již záběr z provozu, vůz se osvědčil na výbornou, takže se budou stavět další.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *