Již je to delší dobu, kdy jsem se spojil s TTjeníkem na základě jeho nabídky o možnou spolupráci. Když jsme spolu komunikovali a ptal se mne, jak by se ještě dal využít lomený rám vozu, tak mne napadlo, zda by neměl chuť připravit stavebnici rozvinovacího vozu. A tak jsem mu poskytl svoji fotodokumentaci a nákresy vozu s oměřenými hodnotami. Tušil jsem, že to bude fuška, ale věřil jsem Honzovi, že se dílko podaří. Jinak bych tento model musel stavět svépomocí, ostatně s tímto původním záměrem jsem si pořizoval veškeré podklady. Takto nám TTjeník takto připravil zase velmi pěknou filigránskou stavebnici.
Vlastní stavebnice tedy obnáší lept vozu, dále lept podvozků typu 26-2, stavební návod a obtisky. Ostatní potřebný drobný materiál jako šroubky a matičky M2, mosazné kulatiny a trubičky, dvojkolí, kinematiky a spřáhla si musí každý obstarat sám. Záleží kdo co používá.
A může se stavět. Jednoznačně nedoporučuji díly lepit vteřinovým lepidlem, ale výhradně letovat. Tak začínám přípravou lomeného rámu podvozku. Jak je patrno, skládá se ze tří hlavních dílů – lomené bočnice a plošina (podlaha) vozu.
Bočnice vytvaruji, sletuji výztuhy profilu a potom vletuji do podlahy. TTjeník díly opatřil zámečky, takže vše krásně zapadá do sebe.
Následuje postupné osazení rámu jednotlivými detaily – háky, opěrné desky nárazníků, ale také třeba držáky podvozků, které se umístí zespodu po předchozím vytvarování a doplnění o šroubky M2x5 mm.
Ze čtyř dílů se sletováním vytvoří dvě podélné konstrukce, opět vybavené zámečky, za něž se usadí na podlahu vozu a zespodu proletují. Při tomto proletování jsem usadil i obě konzole – držáky, se šroubky pro upevnění podvozků.
Podélné konstrukce potom zpevníme větrovacími vzpěrami, tyto plíšky se musí vytvarovat do profilu písm. „U“, je to titěrná práce, ale dá se to zvládnout.
Tyto závěsná oka přijdou přiletovat na čelní stranu pro podélnou konstrukci na podlahu vozu, do nich se později usadí vahadla.
A máme je zde, díly na sestavení dvou vahadel, opět dvě bočnice, které budou opatřeny opláštěním.
Sestavené, připravené na pozdější osazení do ok na podlaze.
Pokračuje se na podlaze vozu – vytvořit dvě plošinky, ty opět vletovat do správných otvorů v podlaze.
Následně se připraví bedna, bude umístěna na podlaze na straně, kde přečnívá podélná konstrukce. Vletujeme do podlahy. Později ještě usadit do prohlubně dvířka.
Z téhle drobotiny se vytvoří mechanismus ovládání vahadel. Vypadá to na pořádnou fušku, jak jsem tyto vozy prohlížel při pořizování dokumentace ke stavbě, některé vozy nemají vahadla a pak pochopitelně ani tyto mechanismy. Ale stavíme plnohodnotný vůz.
Takhle to dopadlo po zpracování, už se budou moci díly mechanismu umístit na podlahu.
Pomalu usazuju, prostě je třeba stále postupovat pečlivě, jak to TTjeník pro nás připravil…
Po osazení všech mechanismů na podlahu je možno přistoupit ke zpracování všech dílů klece vozu.
Díly jsou velmi jemné, musí se pracovat opravdu opatrně.
Postupně připraveny všechny díly, bude se moci letovat, opravdu letovat, lepit rozhodně nedoporučuji, letované spoje o mnoho pevnější.
První díl klece sletován a hurá na druhý…
Už jsou připraveny i podélníky na spojení obou dílů klece, budeme osazovat na podlahu.
Opět postupně přiletovat, doplnit o ty podélníky a je další krok hotov.
A co dál? Horní plošinku se zábradlím
Hotovou plošinku umístíme navrch klece
Hned je vhodné připravit žebříky na oba boky klece a vzápětí po usazení plošiny je rovněž doletovat..
Na šikmině klece vedle žebříku budou ochranné sítě…
…jsou přiletované, dále na všechna boční spojení nosníků klece budou spojovací desky. TTjeník je doporučuje lepit. Zkusil jsem je ale přiletovat, a jde to bez problémů.
Trubičkou jsem spojil obě vahadla a následně do patek zajistil provlečením drátkem.
Zbylo osadit stupačky pro posunovače…
…a sestavit jednu cívku – škoda, že jen jedna, mohlo by jich být i více.
No a také sestavit podvozky typu 28-2, to je samostatný lept od hekttora.
A celé hotovo…teď stačí odmastit, odstranit zbytky cínu a prach od pilování a olakovat.
Součástí stavebnice jsou pěkně zpracované obtisky a to včetně plánku na jejich rozmístění. Ještě před jejich rozmisťováním jsem zábradlí opatřil výstražným nátěrem.
Už se pomalu blíží finále, obtisky jsou rozmístěny, bylo přidáno výstražné šrafování na krajní stojiny klece, páčky přestavovačů a kolečka ruční brzdy.
Ještě tu cívku, možno ji nastříkat třeba do šedé barvy.
A co ještě chybí – kinematiky a spřáhla.
A na závěr ještě několik záběrů z nasazení vozu do provozu, snad už mu chybí jen několik „bratříčků“, dále by mohly být i montážní vozy řady Gbks (od Modely mašinek). Tak časem určitě.