Letošní léto je poněkud rozmarné, ale celkem bohaté na nové stavebnice ve vel. TT. Mezi jednu takovou, která je zatím ještě ve vývinu můžeme zařadit i tuto zkušební verzi chladícího nákladního vozu ř. MK4-441-81 z vývojové dílny Malé železnice. Předlohou byly vozy vyráběné v 1.polovině 80.-tých let minulého století německou vagónkou v Dessau, tyto vozy bylo pak možné zahlédnout v provozu prakticky v celé Evropě.
Balení stavebnice je obvyklé, ikdyž se v tomto případě jedná o zkušební verzi, takže sáček s různě velkými plastovými a kartonovými destičkami. Dále ložiska, nárazníky. Žádný návod…ten bude až u sériových stavebnic.
Tak se pustíme do stavby…zvolil jsem pro začátek podvozek vozu, slepíme postupně na sebe tři vrstvy plastu, k tomu dvě bočnice, nesmí se zapomenout na destičku plechu jako závaží, do připraveného otvoru padne perfektně. Ještě je nutné vlepit mezikruží jako otočné čepy pro podvozky, dovnitř se vsadí matičky M2, které budou sloužit k upevnění podvozků. Nakonec se na tento rám přilepí i destičky znázorňující spodní výbavu vozu – tedy skříňky.
Následuje sestavení dvounápravových podvozků typu Y 25, musím dodat, že byly místo papírových detailů tyto vyrobeny z další tenké plastové destičky a po slepení je to moc pěkné. Sestavení podvozků není nikterak náročné, do bočnic jsem vlepil vteřiňákem ložiska, sestavil podvozky a následně doplnil těmi zmiňovanými detaily.
Z připravených dílů pak sestavíme vlastní skříň vozu, nejprve tedy plášť skříně, který seshora vyztužíme deskou stropu. Tato přijde před usazením do skříně osadit žebry konstrukce střechy…po loňských zetkách další vůz se zaoblenou střechou .
To zaoblení se podařilo, ale…Tady se mi stala drobná nehoda…výpary rozpouštědla mi v uzavřeném prostoru stropu poškodily střešní konstrukci…došlo k propadlinám…takže jsem vyrobil nový díl z evergreenové desky a přilepil ho na poškozený plášť střechy…
Dále už budeme doplňovat jen drobné díly na skříň, vše již z papíru. Potom taky drobnosti jako stupačky, madla vyrobená z drátku, tažné háky…vše již podle dostupných fotek, na podvozek jsem ještě vyrobil nádrž pro chladicí agregát, přestavovače doplnil z leptů.
Ještě jsem do podvozkové výbavy doplnil tu válcovou nádrž
Vůz po rozebrání frčel do lakovny, skříň bílou, rám a podvozky černou…celkem jednoduchý…lesklý lak pod obtisky…vzhledem k nedostupnosti obtiskové sady Masný průmysl Praha byla použita alespoň sada ve slovenské verzi, prostě preferuji IV. epochu…
Sestavení vozu začalo doplněním rámečků oken strojovny a jejich zasklením
Čistý vůz se mi nelíbil, a podle dostupné fotky jsem ho „zašpinil“ do podoby ke konci své služby u ČSD…pak také byly doplněny kinematiky Peho pružinkové, místa je pro ně dostatek…
…a ještě fotky z provozu…bude z nich pootom pěkná ucelenka…
Musím uznat, že pracovníkům MŽ patří poděkování za neúnavnou přípravu dalších a dalších stavebnic nákladních vozů, a určitě se máme nač i v tom letošním roce těšit. Tato stavebnice mi udělala velkou radost, za mě mohu jen říci, že jsem při stavbě nenašel žádnou komplikaci.
Pekné. Po dlhšej pauze opäť niečo nové.