Jednou z dalších letošních novinek mezi železničními modely je stavebnice plošinového vozu ř. Smmp od firmy SDV pana Podubenského. Přesněji bych měl uvést řady Scmms, původně Pao, připraveného pro epochu V.-VI., tedy současnou.
Stavebnice je uložena a distribuovaná v úhledné kartonové krabičce, ostatně jako další stavebnice tohoto výrobce. Po otevření nalezneme uvnitř tištěný návod ke stavbě, jehož součástí je i popis historie skutečných vozů, sáček s plastovými výlisky, dále obtiskový aršík a planžetu s leptanými doplňky. Dále kovové závaží, spřáhla Kuehn a také kovová dvojkolí.
Vlastní stavbu vozu jsem zahájil přípravou dílů, odstranění vstřikovacích stromečků, výstupků po vyhazovačích a případných otřepů. Díly jsem si rozložil kvůli přehledu, aby se na nic nezapomnělo a také, aby se nepřipravovaly nepotřebné díly. Ty nevyhodím, později se budou hodit při stavbách jiných vozů.
Z připravených dílů, tedy bočnic, vnitřního rámu, podlahy a čelníků byl sestaven vůz, k lepení se výborně hodí např. lepidlo pro plastikové modely, nebo si lze lepidlo připravit i v domácích podmínkách rozpuštěním vstřikovacích stromečků v toluenu. Dále bylo potřeba připravit k sestavení i podvozky, které nejdříve doplníme o mosazná ložiska pro zlepšení jízdních vlastností.
Do zkompletovaných podvozků ihned vsadíme i dvojkolí, aby při zasychání lepidla nedošlo k nežádoucímu sevření , jehož následkem by se dvojkolí v rozsochách neotáčela. Také sestavíme kinematiky, na nichž je patrné, že pochází z nové vstřikovací formy, jsou celkově lepší a jejich sestavení je opravdu otázkou chvilky.
Ještě si připravíme detailní díly z přiloženého leptíku – stupačky, podpěry na čelníky, madla pod nárazníky , tažné háky a kotvičky. Vše osadíme na vůz, nakonec ještě nárazníky a klanice, které je ale potřeba délkově upravit.
Posledním krokem stavby bylo doplnění klanic nataženými řetezy, takto bude vůz jezdit prázdný, pro umisťování nákladu je lepší řetězy nedávat nebo je přestřihnout a omotat na klanice. Takto připravený vůz již může putovat do lakovny k nástřiku černou barvou, následně i lesklým lakem jako podklad před nanášením obtisků.
Obtisková sada je tedy připravena pro V.-VI. epochu, vzhledem k tomu, že upřednostňuji III.-IV. epochu, došlo k drobným úpravám popisů, také nahrazení současných log dopravce nápisy ČSD.
Po zalakování popisů byl vůz zkompletován, doplněny kola ruční pořádací brzdy a barevně zvýrazněny kotvičky a podpěry na čelnících. Nakonec byl vůz lehce patinován.
Stavebnice je pohodová, výhodou je i pro někoho její kompletnost, takže se nemusí nic dokupovat. A domnívám se, že ji zvládnou i začínající modeláři a pod odborným vedením i „modelářský potěr“ – děti v modelářských kroužcích s železničním zaměřením.