Ve velikosti TT je v současné době v nabídce několik typů i výrobců násypek z leptu. Nějaké se mi před časem dostaly na pracovní stůl, konečně i na jejich sestavení došlo, tak se na jejich stavbu můžeme společně podívat.
Jednou z nich je násypka z produkce DH-Loko, „Prachatý“- podjízdná železničními vozy. Lept je už docela pořádně velká „placka“, pro méně zkušené chybí návod, tak třeba těchto pár fotek bude dostatečným návodem ke stavbě…
Stačí začít sestavením vlastní násypky a následně proletovat, potom doplnit podpěrný rám, seshora doplnit o křížové zavětrování, přiletovat patky sloupů, zkompletovat a naletovat obslužnou lávku, žebříky s ochranným rámem, otvírací mechanismus vysypání…
Jak je vidno, opravdu je tato násypka podjízdná, dalšími testy ale bylo zjištěno, že vozy typu Sas pod násypkou neprojedou, pouze vozy St a Sa od MŽ.
Dalším výrobkem je zakoupený lept prostřednictvím portálu Aukro z malosériové produkce, tento typ násypky se hojně vyskytoval v areálech JZD nebo na vlečkách či v uhelných skladech…
Konstrukce je velmi podobná jako předešlá stavba, jen je násypka celkově menší, stavebnice doplněna i o jednoduchý návod a dopravní značky…takže sletujeme zásobník násypky, zavětrujeme…
Trochu náročnější na přesnost sestavení je osazení podpěrných sloupků z mosazné trubičky, nakonec jsem si trochu pomohl zešikmením konců trubiček.
Násypka nahrubo hotová…budeme doplňovat detaily.
I zde je vyleptán mechanismus otvírání klapky násypky.
Žebřík je vhodné vytvarovat- stočit na trubičce nebo kulatině vhodného průřezu, je pěkně jemný.
Po nastříkání hotových násypek byly doplněny na nohy výstražné šrafy a značky informující o průjezdné výšce…a taky provozní ušpinění…
Na pózování byly násypky doplněny i o zbrusu nové náklaďáky Š 706 MTSP…
Pekne doplnky a super Jirková prace
To sis dal co by oddechovku? Tu od NM jsem skládal možná jako první zákazník vůbec. Článek o stavbě jsem kdysi dal na MojeTT. Je to krásný doplněk. Kdysi to bylo u každého druhého nádraží, kde byl prodej uhlí. Dneska s ekologizací prostředí už moc vidět nejsou a tam, kde se ještě uhlí prodává už jsou většinou kolové nakladače. Pokud vím, tak tyto násypky nebyly určeny k nakládce vagonů, naopak hmoty z vagonů se transportovaly (různě) do těchto násypek a pak na nákladní auta a přívěsy.
Jirko, v Sas jsem nikdy neviděl vozit uhlí, tedy alespoň na Ostravsku, jedině vápenec ze Štramberka, nebo nějaký drcený kámen. Uhlí se tady vozilo v Sav a St, no a samozřejmě Vsa, Wa, Wap a později Eas a Es. Ale v jiné části republiky to mohlo být jinak.
„Pokud vím, tak tyto násypky nebyly určeny k nakládce vagonů, naopak hmoty z vagonů se transportovaly (různě) do těchto násypek a pak na nákladní auta a přívěsy.“
Ano, ale to „různě“ nebylo zas tak různě, skoro vždy šlo o nějakou kombinaci šneku (často dvojitého) a dopravního pásu a k tomu šneku se většinou přihrnovalo mechanickou lopatou (= různě tvarovanou ručně vedenou malou radlicí na navíjeném laně, přičemž prázdnou lopatu k sobě přitahoval ten nešťastník ve vagóně, který ho vykládal, zatímco v opačném směru se naviják automaticky zapínal – nějak poznal, kdy borec přestal táhnout k sobě, a když netáhl borec k sobě, táhl naviják lopatu od něj…), ale často se přihrnovalo i ručně lopatou. Práce s mechanickou lopatou byla dost nebezpečná a vyžadovala značný „grif“. Násypky mohly stát vzhledem k vykládací koleji v rovině (pak byl pás šikmý), ale často se využívalo starých uhelných sjíždí, pak stály násypky pod náspem a šneky i pásy mohly být i vodorovně.
Jinak: Ložného prostoru na uhlí byl v 70. a 80. letech permanentní nedostatek a protože štěrkaři a pískaři v zimě nenakládali, tak obvykle od prosince do března se sypáků používalo i na uhlí. (A navíc na fotce není vůz Sas, ale St. V něm jsem uhlí skutečně nikdy neviděl. A používaly se nejen na Ostravsku pod vlajkou OKD – Doprava, významné hnízdo těchto vozů mělo např. domovskou stanici Znojmo. Byly to pronajaté vozy s nápisy „Silnice Brno, n.p., závod Znojmo“ a používaly se k dopravě štěrku.)
Hank: pěkně jsi to doplnil. S tím vozem Sas jsi mne nepochopil, a nebo jsem to blbě napsal. Já jsem reagoval na Jirku, že mu pod násypku Sas nevejde. Že je pod násypkou vyfocený rozpracovaný St jsem taky poznal.
Kluci, hezky jste to napsali…vozy Sasz se používaly dříve na cokoliv, ostatně to Hank taky napsal, ty násypky podjezdné železničními vozy se v některých průmyslových areálech využívaly právě i k plnění takových vozů… třeba tepelné elektrárny…zpětně se leckde odvážel odpad k dalšímu zpracování, ostatně obdobně se tak děje dodnes, jen se převážně využívají vozy Raj, např. k odvozu popílku…
…vozy Sasz se používaly dříve na cokoliv…
No tak zase až takhle určitě ne, vozy Sasz byly ty rakve nahoře s klapkami. Do nich by asi uhlí těžko někdo dostal, možná nanejvýš uhelný prach. Ve vozech Sasz (a taky Saz, Savz, Stz) se vozil třeba mletý vápenec, cement, průmyslové soli, močovina… všechno, čemu vadilo vlhko. „Na cokoliv“ se používaly shora nezakryté vozy Sa, Sav, Sas, St.
…ty násypky podjezdné železničními vozy se v některých průmyslových areálech využívaly právě i k plnění takových vozů…
No, ale ty vypadaly dost jinak, řekl bych. Tohle jsou opravdu násypky používané v uhelných skladech. Tzn. do nich uhlí z vagónů, z nich uhlí do aut.