Digitalizace T458.1 H0 – lept

Kolega mě požádal, jestli bych se neujal digitalizace leptu T458.1 v H0, který je posazen na pojezdu PG, s tím, že by měla tato digitalizace zachovávat plnou variabilitu světel. Jako bonus k tomu ještě ozvučení. Vzhledem k pojezdu jsem dlouho hledal optimální řešení.

 

Vlastní sletovaná lokomotiva z leptu na pojedu PG.

Pojezd je tvořen mosazným rámem tloušťky 3mm. Díra na motor je větší, než osazená Mashima, ale vzhledem k možnosti použití i jiných motorů (Maxon, Canon), je tato velikost potřebná. Zde vlastní pohled na pojezd, jen motor rámu drží normálně 4 šrouby, tady jsou již 2 vyndané.

Dlouho jsem přemýšlel na celkovým uspořádáním plošných spojů, ideální by bylo, kdyby čelní desky mohly být přidělány k pojezdu, tak jak je zvykem u továrních výrobků. Bohužel lept má na čelech poměrné velké vnitřní přesahy, takže tahle možnost nepřipadala v úvahu. Nezbylo nic jiného, než že čelní desky budou v leptu. Pak už jen vymyslet, jak tam bude centrální deska plošných spojů, zda-li také v leptu nebo na pojezdu. První možnost se jevila jednoduší pro tahání drátů, ale zas by byl větší problém s montáží. Takže jsem nakonec zvolil druhou možnost. I to nebylo zcela bez problémů, neb s místem to nebylo moc růžové. Ke všemu u pojezdu se s pokročilou digitalizací až tak nepočítá, což je trochu škoda.
Největším problémem bylo, jak centrální plošný spoj umístit, aby pevně držel a vše potřebné se tam vešlo. Po různém vyměřování a přehodnocování se mi přeci jen podařilo dospět k nějakému závěru a následně dodělat návrh plošných spojů.

Zároveň jsem se pokusil elegantně vyřešit problém prosvítání ledek. Zkusil jsem si nechat udělat i stínící desky, jenž mají stejný rozměr jako čelní desky a na stejných místech mají pájecí průchod na drátek. Tímto se tak dají desky vycentrovat k sobě a zároveň se drátek připájí k obou deskám a ty pak již drží u sebe bez lepení.

A tady i v detailu, je to rychlejší, než vyrábět stínící vložky.

Teď zpátky k pojezdu, centrální plošný spoj bude držen na 4 distančních sloupcích se závitem M2. První 2 jsem naplánoval místo šroubků na držák motoru. Zbylé 2 jsem potřeboval odměřit, proto jsem pojezd rozebral, díry rovnou nakreslil na rám.

Tedy s místem to bylo jen tak tak. Ale odměřeno, o důlčíkováno, zakrýt druhý podvozek, aby nám tam nelítaly špony a jdeme vrtat.

Pak už jen vyříznout závity M2.. Jak vrtání, tak řezání závitů, vždy s chladící kapalinou. Tedy ne že by byla až tak nutná, ale vaše nástroje to přeci jen ocení delší vydrží.

Pak rám řádně očistit od špon a chladící kapaliny. A máme rám přichystaný na zpětnou montáž.

Distanční sloupky mají vnější závit dlouhý 5mm. Což nám však u dvou těchto sloupků nevyhovuje, neb by zasahovaly skrz rám do držáku čepu podvozku. Proto jsem závit u těchto sloupků zkrátil na něco pod 3mm.

Tak konečně můžeme montovat, snad to vyjde.

Je vidět, že sloupky u setrvačníku jsou v rámu jen tak tak. Ale vyšlo to. Tak přidělat plošný spoj a můžeme zkusit první testovací jízdu.

Poměrně mě překvapilo, že motor se točil a lokomotiva nejela. Problém byl v kardanu, prasklo pouzdro kuličky kardanu. Po rozborce jsem zjistil, že kuličky jsou na osu kardanu lisovány, tedy, že nejde o kardan vcelku. I druhá kulička vykazovala stejný problém. Kuličky jsem tedy na osu zalepil vteřinovým lepidlem a jelo se. Nebo se nabízí vyměnit kardan a unašeče za AlSRacingové výrobky.
Dále jsem přidělal reproduktor a kondenzátor powerpaku. Původně jsem přemýšlel použít 18mm dlouhé distanční sloupky, ale to by převodovka podvozku škrtala o kondenzátor a taktéž kardan by byl nebezpečně blízko reproduktoru. Takže zůstávají 20mm sloupky.

Úplně jsem nebyl rozhodnut, jaký způsobem provést propojení čelních plošných spojů s centrální deskou. Jestli použít vyráběné konektory s vodiči, které jsou však poměrně tuhé. Nebo zvolit vlastní výrobu pomocí hřebínků s roztečí 1.27mm a však s tenčími a ohebnějšími drátky. Zkusil jsem ty vyráběné s tím, že změnit to můžu vždy, byť by to bylo s demontáží a následnou montáží všech plošných spojů. Budoucnost ukáže, které cesta je ta lepší 🙂
Takže připájet drátky s konektory k čelním plošným spojům. U kabiny jsou plošné spoje dva, jeden na stropě kabiny, tj ten co má již připájené drátky a pak čelní plošný spoj. Vzájemně přijdou propojit již jen lakovanými drátky, aby to nebylo k kabině až tak vidět.

Teď všechno vecpat do skříně, prozatím přilepeno obyčejnou oboustrankou, aby to šlo ještě dobře sundat.

A pokusit se nadat skříň. Ty kabely k čelním plošňákům se přeci jen trochu brání.

Bude to chtít tu skříň k pojezdu nějak přišroubovat, na jedné dráty trochu zvedají skříň lokomotivy, neb se musí ohnout do esíčka, což se jim moc nechce. Ale po přišroubování skříně nebude problém.
Super, světla neprosvítají. Takže stroj může putovat zpět ke kolegovi a pak do lakovny.
Co se týká digitalizace, tak lokomotiva mám nezávisle ovládané pozičky, konce, dálkový reflektor, posun (jedno nebo 2 poziční světla na každé straně), kabinu.

1 komentář u „Digitalizace T458.1 H0 – lept“

  1. Můžete prosím na konec příspěvku k T458.1 přidat i seznam cv nastavení,jako to máte u Brejlovce.Moc by to pomohlo.Mám Vaši dps a problem s F5 osvetlení v kabině.
    Děkuji
    René Baláš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *