Letošní rok je díky koronavirovému šílenství tak trochu zvláštní, ale přesto se podařilo p. Štěpničkovi z ttauta.cz připravit zase velmi pěkné stavebnice nákladního auta již pro III. epochu – Š 706 R, přezdívané „Barča“. K historii vozu (čerpáno z Wikii…), lze vzpomenout, že s vývojem bylo započato již za II. světové války v závodě v Mladé Boleslavi, po válce byla politickým rozhodnutím tehdejší vládní garnitury přesunuta výroba do pražských Letňan a odtud později do současných závodů Liaz. Za celou dobu výroby všemi závody vzniklo téměř 29.000 automobilů s různými nástavbami až do počátku výroby nástupce typu RT v r. 1958. Je vhodné doplnit, že valníkové verze se vyráběly i pod označením 906 R, s devítitunovou nosností a téměř vše bylo určeno k exportu.
Jdeme tedy se podívat na stavbu. První jsou na řadě valníkové verze,vše je opět kombinací polyuretanových odlitků a leptaných dílů. Na fotce je vidět stavebnice začištěná vlevo a s nálitky vpravo.
První k sestavení samozřejmě podvozek, na první pohled by se mohlo říci, že při odlévání došlo ke zkroucení rámu, ale takto prohnutý je zcela správně. Sestavení není náročné, z leptu usadit přední nápravu, zadní z odlitku, doplníme kardanový hřídel z evergreenové kulatinky, a také vzduchojem.
Kabina je ve stavebnici k dispozici v dvojím provedení – plná čirá a detainí dutá, kapota potom jako starší „kníratá“ maska a novější obdélníková…na sestavení stačí slepit kapotovou část dohromady s kabinou. Vzhledem k tomu, že stavím již pouze detailní, je k této verzi ještě odlitek podlahy s sedačkou. Již doplníme na kabinu drobné části z leptíku – zrcátka, mřížky chlazení, tykadla a stupačky.
Dále zkompletujeme z leptu valníkovou korbu, zespodu doplníme o podpěry, zadní světla a odlité blatníky. Nakonec na bočnice doplníme žebra s panty a zajišťovací páky bočnic. Zespodu přilepíme ještě odlitek bedny na nářadí.
Barča je takto připravená k odjezdu do lakovny, korbu můžeme doplnit o snímatelný odlitek plachty. Zároveň jsem se pustil do sestavení další, bude s inovovanou maskou chladiče, také jsem se rozhodl napasovat upravenou přední nápravu o řízení, takže budou natáčecí kola.
Valníky jsou připravené, pustím se do stavby sklápěčkové verze, která nesla označení 706 RS. Stavebnice jsou ve stejném duchu… leptík je ale menší, prostě méně dílků, odlitých je zase víc, včetně sklápěčkové korby.
Po zkušenosti s napasováním řízení u valníku, jsem si rovnou připravil na přední nápravy úpravu řízení. Potom sestavit podvozek je za chvilku, nápravy, potom taky zadní „zástěry“, závěs a držák rezervy. Z evergreenu taky podpěry pod korbu.
Stavím zase dvě auta, tak jedno ve starší verzi s maskou chladiče „kníratou“ a druhá s obdélníkovou mřížkou. Doplnil jsem na kabiny detaily – tykadla, zpětná zrcátka, ukazatele směru…Musel jsem taky zkusit,zda půjdou „otevřít“ dveře kabiny, pilka měla co dělat vyřezat tu obloukovou horní část, ale podařilo se.
Poslal jsem vše do lakovny, dvě barči budou v barvách ČSAD, jeden valník neutrální zelený a druhá sklopka kombinace krémové a hnědé…pak doplnit obtisky, přelakovat a budeme moci kompletovat.
Zbývá zasklít kabiny, dovnitř dosadit volanty…ty tam musí být, protože jsou hodně vidět…stačí se podívat na pár fotek skutečných aut, pak doplnit stěrače a usadit na rám. Chybí poslední detaily…přední světla. Ta jsem tedy na nálitku co nejvíce začistil, natřel černou lesklou barvou a po zaschnutí teprve odřízl a přilepil na přední nárazník auta.
Valníkové verzi s plachtou bude slušet i oplachtovaný vlek od trambusu, může z toho být pěkná souprava. Tu s otevřenou kabinou doplním nějakou lenošící figurkou.
A ještě společné pózování valníků a sklápěčů…
Tyto modely starších nákladních škodovek mi udělaly velkou radost, ve společnosti parních lokomotiv na kolejišti jim to bude náramně slušet…A můžeme se již také těšit na další určitě hezké stavebnice od tohoto výrobce.