Tato stavebnice sice už není žádnou novinkou z dílny fy SDV, ale k jeho stavbě jsem dostal až v této době a rozhodl jsem se i tak popsat svůj postup stavby tohoto vozu .
Stavebnice jsou již tradičně baleny do úhledných krabiček s barevným vyobrazením vozu. A takto vypadají plastové výlisky vozu po vyjmutí ze sáčku, ještě před odstraněním „stromečků“, stavebnice také osahuje díly ke stavbě jednoho kusu tanku T-55.
Nedílným obsahem stavebnice jsou i detailní drobné díly z leptu a také obtiskový aršík, obsahující mimo jiné dvě různá vozová čísla pro IV. epochu volného oběhu ČSD a výsostné znaky armád zemí bývalé Varšavské smlouvy včetně číslic.
Příprava je tedy více než jasná…odstranit stromečky a nálitky, díly zkontrolovat a začistit, pak se může začít kompletovat.
Stavebnice je doplněna i závažím – železný plát, pro jehož umístění je připraven podvozkový výlisek rámu vozu. Vlepíme tedy toto závaží dovnitř a uzavřeme podlahou, lomenými bočnicemi vozu a nakonec čelníky, do nichž pak vlepíme i nárazníky.
Jelikož základ vozu je kompletní, pustíme se do podvozků, které přes sestavením osadíme ložisky do rozsoch. Po slepení podvozků ihned vložím dvojkolí, aby se podvozky nesevřely.
Vůz je ještě nutné doplnit detailními dílky z leptu, madla pod nárazníky, tažné háky na čelníky, podpěry na čelníky, stupačky pro posunovače vždy do pravého okraje obou čelníků, víka na podlahu, boční víka a kotvičky.
Vzhledem k tomu, že tyto vozy mají třínápravové podvozky, nelze spolehlivě použít klasické kinematiky, ale pracovníci SDV si s tím hravě poradili a připravili proto štíhlé-užší kinematiky. Výlisky jsou velmi pěkné a dobře se sestavují, jejich funkčnost je spolehlivá.
Ještě si zaskočíme sestavit přiložený náklad- střední tank T-55 (tank sovětské výroby, který se nacházel ve výzbroji armád zemí bývalého východního bloku, tedy tzv. Varšavské smlouvy). Výlisky stačí začistit a slepit, je vhodná následná povrchová úprava, když je celá stavebnice probarvená, při troše pečlivosti lze věž tanku umístit otočně, udělal jsem drobnou úpravu na povrchu věže, takže jsem odbrousil výstupky znázorňující madla a tyto jsem vyrobil z drátku.
Po sestavení může být vůz nastříkán černou barvou, přelakován lesklým lakem pod obtisky, ty budou rozmístěny podle vyobrazení na přiloženém návodu. Potom opět zalakovat lesklým lakem, následně matným.
Zbývá jen osadit kinematiky se spřáhly a podvozky vybavit dvojkolími a nakonec je možné naložit tank. Na těchto vozech se tanky přepravovaly vždy po dvou kusech, najížděly jedním směrem, hlavě tanků otočené k sobě a spoutané, také hlavně se zakrývaly koženými návleky a kulomety byly při přepravě demontovány. Vůz je hotov a může do provozu.
Závěrem mohu jen pochválit snahu pracovníků SDV o rozšíření našeho vozového parku železničních vozů a to se jim rozhodně daří. Tyto plošinové vozy lze také ložit jinými náklady, jak technikou, tak i různými materiály a polotovary.