Stavebnice vozu Vtdr s tlakovou brzdou a plechovými bočnice je opět příjemným počinem z produkce ES Pečky, díky němuž můžeme rozšířit naše vozové parky ČSD o další nákladní dvounápravový otevřený vůz. Model vozu má pochopitelně svoji skutečnou předlohu spadající do IV. epochy, ale nyní se podíváme na stavbu modelu.
Balení stavebnice určitě nikomu není potřeba nijak zvlášť představovat, kartonová krabička, v níž jsou uschovány polyuretanové díly vozu, leptík s doplňky, obtiskový aršík popisků, stavebnice kinematik SDV a spřáhla Kuehn. Pochopitelně stručný, leč přehledný návod, obsahující vše potřebné.
Odlité díly je nutné zbavit nálitků, ale je to se skalpelem v ruce otázkou chvilky.
Do ložiskových domků byly navrtány otvory a vlepena ložiska, tato následně začištěna vrtáčkem.
Nyní může být zkompletován pojezd vozu, přilepit bočnice na rovné ploše k rámu, ihned při slepení byla vložena dvojkolí do domků, aby nedošlo k nechtěnému sevření.
Zbývá doplnit o brzdové zdrže, je nezbytné trochu pečlivosti,aby náhodou nedocházelo ke styku zdrže s dvojkolím, takto by pak vůz nechtěně brzdil. Rovněž na vhodné rovné podložce je nutné slepit bočnice vozu včetně vlepení vnitřní podlahy. Tím je prakticky hotovo.
Ale opět jsem prohlédl fotky skutečného vozu a z drátku vyrobil madla pod nárazníky, madla na čelnice a pro posunovače nad stupačkou. Ještě byly doplněny tažné háky a také nárazníky, ty ze stavebnice jsem nepoužil, protože v provozní době byly vozy vybaveny kulatými nárazníky.
Na závěr hrubé stavby byly doplněny stupačky pro posunovače na čelníky a klanice na bočnice. Zde jsem trochu zvažoval, zda nepoužít mosazný profil, ale nakonec byly použity ty ze stavebnice. Uvidíme jak se osvědčí v provozu.
Vůz byl odeslán do lakovny, kde dostal typickou červenohnědou barvu skříně a černou podvozek. Následoval lesklý lak před nanesením obtisků a potom další vrstva k zalakování.
Na podvozku jsem nahradil polyuretanovou desku, představující regál pro uložení klanic, deskou olova, takže vůz dostal dostatečné zatížení do provozu.
No a v rámci kompletace byly doplněny leptané řetězy , ale ne klasicky mezi klanice, ale svěšené, aby mohl být využíván nákladový prostor vozu k převážení různých nákladů. Vůz byl vybaven pružinovými kinematikami Peho namísto stavebnicových SDV. Do šachet vložena spřáhla Kuehn.
Tímto je vůz hotov a může být zařazen do modelového provozu, ještě tedy byly doplněny hadice na čelníky (resp. jejich naznačení s kohouty průběžné brzdy). A pro srovnání také se svým předchůdcem
A protože byly ty řetězy na klanicích svěšeny, bylo nutné připravit na převážení náklady, tak byly prozatím připraveny dřevěné náklady – řezivo a kulatina. Pro tentokrát je to vše, pracovníkům ESP patří díky za přípravu této příjemné a oddychové stavebnice.