V Malé železnici nás letos jejich pracovníci také příjemně překvapili množstvím připravovaných novinek, po výsypných vozech řady St a následně řady Sav, je tu další nová stavebnice, tentokrát nízkostěnný klanicový čtyřnápravový vůz řady Paov . K historii vozu by se mohlo uvést, že vznikaly ve vagónce Tatra Smíchov od první poloviny padesátých let, vyřazeny byly v osmdesátých letech minulého století. Ale jdeme se věnovat stavebnici.
Je to vyrobeno opět technologií plast – papír, z těchto 7-mi destiček vznikne nový model uvedeného vozu, tak jde se na to. Takže k lepení zase použiju nitroředidlo, stejně jako u vozů St a Sav.
Z plastových dílů vytvoříme základ vozu – rám s lomenými bočnicemi včetně klanic.
Do středového otvoru vlepíme závaží – obdélník plechu, který je pochopitelně součástí stavebnice. Na vyznačené plošky vlepíme plastová kolečka, dovnitř pak matičky M 2 a uzavřeme dalším kolečkem. Máme základ pro uchycení podvozků.
Bočnice doplníme o horní a dolní olemování, nyní můžeme rám vozu odložit, aby řádně proschnul.
Toto využijeme k sestavení obou podvozků. Nejprve do bočnic vlepit ložiska, mám odzkoušen vteřiňák, potom upravím vrtáčkem vnitřní uložení pro hrot dvojkolí, následně zkompletovat podvozek, doplnit brzdové zdrže. A zase necháme proschnout, ale doporučuji vložit dvojkolí, aby se podvozky nesevřely.
Pokračujeme na vozu, je potřeba dosadit drobné detailní díly. Na bočnice lemovky na otvory a vázací háky. Na čela pak desky pod nárazníky a pod tažný hák nebo použít celou čelní sestavu, navíc jsem doplnil madla pod nárazníky, vyrobená ze slabého drátu 0,18 mm. Také stupačky pro posunovače, sice jsem použil leptané, ale stavebnice obsahuje jejich díly.
Nyní se vracím zpět k podvozkům, je potřeba doplnit vnější masky včetně ložiskových domků.
Usadil jsem laserovanou podlahu a připravil si díly na nízkostěnnou nástavbu s dřevěnými bočnicemi. Ještě byl vůz vybaven nárazníky, nejlépe mu odpovídají kulaté.
Slepit rám nástavby je na chvilku, potom doplnit o vnitřní výdřevu. Taky rámy bočních dvířek a sloupky. Nesmíme zapomenout ani na čelní dvířka.
Takto by mohl být vůz hotov, ale dovolil jsem si ho trochu „dotunit“ – podle fotek byly doplněny madla na horní hranu čela a taky na bok (pro posunovače). No a z kotviček jsem vyřezal a přilepil čelní háky.
Vzhledem k tomu, že tyto vozy byly z vagónky dodávány s dřevěnými i plechovými bočnicemi a v Malé železnici na nás s tím pamatovali, můžeme postavit i vůz s těmito bočnicemi.
Základ nástavby je shodný, jen jsem už nevlepoval vnitřní výdřevu, jen opět sloupky a dvířka na boky i na čela. Nakonec zase dotunit o madla.
Vozy jedou do lakovny a my se mezitím budeme moci věnovat něčemu dalšímu…
Nastříkané vozy můžeme opatřit odpovídajícími popisy, obtisky mají v MŽ rovněž pro vozy připravené, a jsou i tři různá čísla, to se určitě bude hodit…děkujeme… Dále si připravíme patinu podlahy, taky kola pořádací brzdy a přestavovače.
Jeden vůz byl nakonec vybaven řetězy ze stavebnice, jsou i z papíru velmi pěkně vyřezané. Další byly opatřeny řetězy leptanými, rozpůlenými a namotány na klanice, aby bylo možné používat ložný prostor na převoz nákladu.
Nakonec nalepit kinematiky, pokud je používáme, do šachet odpovídající spřáhla.
Ještě patinu celého vozu a můžou do provozu. Zde žádné problémy nejsou, stavebnice jsou kvalitně a pečlivě připravené, ostatně o tom jsme se již přesvědčili u výsypných vozů. Vozy si určitě na nejednom kolejišti najdou své místo, ať už ve vlacích nebo jen tak odstavené někde ve šturcu
A ještě něco z provozu…
…i s ranním sluníčkem
I něco z pohledu leteckého