Digitalizace lokomotivy ER20 Kuehn TT

Ačkoliv firma Kuehn používá ve svých modelech defakto jen jeden druh plošného spoje a plošný spoj na brejlovce i bastarda už mám, říkal jsem si, že si udělám i plošňák pro Herkula. To jsem netušil, co mě čeká. Lokomotivu jsem několikrát rozdělal a přemýšlel, jak tam dostat reprák i powerpack. Ale furt to nevycházelo, to snížení střechy je děsně limitující. Dekoder musí přijít tam, kde je střecha zvýšená, ale kam s tím reprákem. Kolega Jacek se s tím popral následovně: http://www.jacek-modely.cz/ozvuceni-lokomotivy-herkules-kuehn/
Ale do toho broušení se mi moc nechtělo. Tak co s tím. Až po několik týdnech čumění na pojezd jsem dostal nápad, co s tím.
Další otázkou je, jak vlastně Hercules svítí. Je zajímavé, že i to se vyvíjelo a některé lokomotivy mají osvětlení předělávané. viz např:
ER20-004 DISPO, na první fotce jsou světla ještě postaru
https://www.flickr.com/photos/42309484@N03/6349221007/
ale tady už jsou světla předělené na LED světla.
http://trainweb.cz/foto/lokomotiva-er-20-004-libice-nad-cidlinou-17644
a tady Metrans 761.007
https://www.flickr.com/photos/teetee1986/15833048614/
Dle toho je vidět, že vnější světla jsou pozičky teple bílé kombinované s koncovými světly viz (https://www.flickr.com/photos/33109/7755070364/) a dálková světla jsou ty vnitřní. No bude sranda to tam narvat. Tak jak to nakonec dopadlo.

Lokomotivu nejdříve stylově rozebereme, na tom není vcelku asi nic těžkého.

Tak tady někam se to bude muset všechno vejít. Je škoda, že Kuehn nepoužívá delší plošné spoje na Herkula, neb ty světlovody by byly kratší a tím pádem by tam bylo více místa.

A další obrázek již napoví jak na otázku Kam s ním 🙂

Ráčejí si povšimnout na koncích plošňáků těch LEDdiod. Aby šly vyřešit všechny možné kombinace LED a přitom aby se LEDky vešly do těch držáku světlovodů, jsou na jedné pozici (vnějších světel) použité 2 LED velikosti 0402 tj 1×05.mm. Fuj tajb, nějak mi nešla propasírovat pájecí pasta skrz tenkou jehlu na to určenou, tak jsem musel použít jehlu tlustší, čímž je pájecí pasty o něco více a LEDky tak trochu plavou. Na dálkové reflektory jsou pak použil už LEDky 0603. Nejenže se lépe pájí, ale májí i větší citlivost. Po testu, zda-li půjde vůbec nasadit skříň jsem zároveň připájel kondenzátor powerpaku. Je tam jako vždy 470uF/25V. Na plošném spoji jsou pak pájecí body na připojení dalšího powerpaku, který lze uložit do nádrže.

Teď se dáme do úpravy reproduktoru, neb místa je málo a tak musíme upravit i ozvučnici. Tím pádem se sem nehodí už hotové repro od Zima.

Na jedná straně zbrousíme rohy a totéž můžeme opatrně provést i na reproduktoru.

Pak je třeba na ozvučnici přilepit „nožičky“, já použil nějaký zbytek plošného spoje. Jeho šířka je 5mm.Zároveň jsem přilepil reproduktor k ozvučnici. Ale nebylo to úplně ono, tak jsem raději ozvučnici společně s reproduktorem oblepil elektrikářskou páskou. Ale jen 1 vrstvu, by rozměry moc nenarostly. Tím došlo k zlepšení zvuku, neb žádný vzduch z ozvučnice už neunikal ven.

Po slepení to vypadá asi takto

A proč to celé. Tady je to dobře vidět z obrázku, repro musí jít co nejvíc doleva, aby unašeč kardanu o něj nedřel. Místa je tam opravdu málo.

Pak už zbývá loko zkompletovat, já ještě dopájel cívku k powerpacku a mohla začít finální montáž. Repro je tam dost na těsno, takže ho nebylo třeba jakkoli připevňovat, či přilepovat.

A zde již vše smontováno, skříň zapadla na pojezd jak pr.. na hrnec. Lepší než u brejláků.

A můžeme vyrazit testovat, lokomotiva umí celkem 4 druhy osvětlení:

Standardní poziční světla – teple bílá

Koncová světla

Dálková světla, taky teplé bílá, ale trochu jiný odstín než pozičky.

A díky společnému výzkumu s Jirkou Zlámalem pak i posun.

Teď ještě nahrát zvuk, samozřejmě od Jacka JBR. A můžeme vyrazit na trať.

Nastavení CV – mapování Jacek:
F0 – poziční světla – 3 bílá světla na čele)
F1 – koncová světla
F2 – dálková světla
F3 – posun – 2 bílá světla na každém čele

CV pro MX648P16 neplatí pro MS480P16, děkujeme ZIMO!!!
33=1; Function mapp. F0f
34=2; Function mapp. F0r
35=12; Function mapp. F1
36=192; Function mapp. F2
37=3; Function mapp. F3
38=0; Function mapp. F4
39=0; Function mapp. F5
40=0; Function mapp. F6
41=0; Function mapp. F7
42=0; Function mapp. F8
43=0; Function mapp. F9
44=0; Function mapp. F10
45=0; Function mapp. F11
46=0; Function mapp. F12
61=97; ZIMO ext. mapping
124=151; Shunting keys configuration (binary)
125=0; Effects F0 front
126=0; Effects F0 rear
127=2; Effects F1
128=1; Effects F2
129=0; Effects F3
130=0; Effects F4
131=1; Effects F5
132=2; Effects F6

CV pro MS480P16 – neodzkoušeno, jen teoretické nastavení na základě dokumentace.
Pokud ho někdo otestujete, dejte mi prosím vědět.
33=1; Function mapp. F0f
34=2; Function mapp. F0r
35=12; Function mapp. F1
36=48; Function mapp. F2
37=3; Function mapp. F3
38=0; Function mapp. F4
39=0; Function mapp. F5
40=0; Function mapp. F6
41=0; Function mapp. F7
42=0; Function mapp. F8
43=0; Function mapp. F9
44=0; Function mapp. F10
45=0; Function mapp. F11
46=0; Function mapp. F12
61=97; ZIMO ext. mapping
124=151; Shunting keys configuration (binary)
125=0; Effects F0 front
126=0; Effects F0 rear
127=2; Effects F1
128=1; Effects F2
129=1; Effects F3
130=2; Effects F4
131=0; Effects F5
132=0; Effects F6

2 komentáře u „Digitalizace lokomotivy ER20 Kuehn TT“

  1. Skvěle vymyšleno, výborně provedeno, dokonale sepsáno – a ještě ke všemu „jsem v novinách“!
    Držím palce do dalších nápadů.

  2. Zdravím,
    nastavení CV pro zvukový dekodér ZIMO MS480P16 odzkoušeno a dle výše uvedeného popisu chování světel funkční.
    David

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *