Letos jsme již zvykli, že na www.ttauta.wz.cz vůbec nezahálí, tentokrát máme další novinkovou stavebnici, výše uvedený přepravník dřeva. Takže příznivce našich stránek nyní můžeme seznámit s možným postupem stavby tohoto nákladního vozidla.
Balení je opět obvyklé pro stavebnice tohoto výrobce. Tedy sáček, polyuretanové odlitky dílů, planžeta leptaných dílů, aršík obtisků a návod. Volitelný je typ kabiny – detailní nebo litá z průhledného polyuretanu. Lité díly je pouze nutné zbavit nálitků.
Jako vždy začínám sestavením podvozku. Tedy rám, kola, nápravy a podvozková výbava, tj. skříňka baterií, nádrž.
Při sestavování ještě instaluji řízení přední nápravy, k tomu je třeba se dovybavit leptíkem řízení. Vzhledem k tomu, že se jedná o terénní verzi vozidla, bude poháněná i přední náprava, takže doplníme kardan i k ní, ta je totožná jako zadní náprava Liazky. No a díky tomu, že se jedná o hnanou přední nápravu, bude se muset použít řízení na Tatry a zkrátit díly zavěšení.
Pokračuji kompletací kabiny, lept přilepím na zadní část a po zaschnutí dotvaruji podle spodku kabiny, následně zkontroluji přiložením střechy, která musí zapadnout drážkami na horní okenní rám.
Zase jsem si jednou neodpustil nějakou úpravičku, takže došlo k vypreparování dveří řidiče a jejich následnému otevření.
Potom již stačilo doplnit kabinu detaily z leptu – zrcátka, stupačky, středový sloupek čelního skla, vlečný závěs do nárazníku, a také okenní rám na otevřené dveře vyrobit z drátu.
Dalším krokem stavby bylo zvoleno zkompletování hydraulické ruky Hara. Skládá se jak z litých dílů,tak i z leptaných. Odlité jsou díly ramene a hydraulická základna. Z leptu pak podpěrná konzole, závěsy pro pístnici a drapák. Sestavil jsem tedy podpěrnou konzoli a hydraulickou základnu, ta se doplní kulatinami z evergreenu,potom sestavit rameno – to je možné slepit v nějaké poloze, ale dávám přednost pohyblivému uložení, tak se musí svrtat a zajistit např. tenkými drátky.
Dále tedy došlo na sestavu drapáku a závěsky na rameno pro pístnici. Sestavit drapák je jednoduché, jsou to dva díly kleštiny a spojovací mostek se závěsem. Pístnici je možno vyrobit z tyče evergreenu nebo vyrobit „funkční“ z mosazné tyče a trubičky, tuto možnost jsem zvolil.
Nedílnou součástí celé hydraulické ruky je také sedadlo strojníka, to je nutné vytvarovat z leptu a potom přilepit na sloupek.
A máme před sebou poslední sestavu – ložnou plochu, je celá z leptu, zespodu přijdou umístit žebra, zástěrky, nepovinný žebříček a zadní světla. Vše jsem nakonec sletoval, pro všechny díly kromě žebříčku jsou proleptané plošky zespodu ložné plochy.
Auto je připravené do lakovny, kde dostane nejdřív základovku, potom zelenou na kabinu, černou na podvozek a ložnou plochu, červenou a žlutou na Hara.
Dále byly doplněny obtisky na kabinu – logo STS, výstražné pruhy na přední nárazník, z leptu pak kliky dveří, lišty na blatníky a maska chladiče.
Ještě zasklít kabinu, doplnit figurky a náklad pro oživení a bude moci hledat své místo na kolejišti nebo zatím ve vitrínce.
Dokončeno, hotovo.
P. Štěpničkovi patří opět velké díky za další perfektní model „trambusu“ pro naše kolejiště. A my se už budeme těšit na další novinky…