Jelikož jsem měl už nějakou dobu hotovou sadu plošných spojů na úpravu brejlovců TT Roco, kývl jsem na kolegův požadavek na ozvučení a úpravu světel u jeho nového stroje T478.4048. Jak se to podařilo, o tom již tento článek.
Jde o standardní stroj Roco, který bylo možné v nedávné době zakoupit v prodejní síti.
Ve všeho nejdřív jsem sundal skříň lokomotivy roztažením skříně zespoda.
Dále jsem odpájel desky s LED pro dálkový reflektor od centrální desky. Ty budu ještě potřebovat. Ten červený upadlý drátek jen ukazuje kvalitu montáže Roco 🙂
Ještě jsem odpájel přívodní vodiče od podvozků a mohl jsem kompletně vyndat zbylé plošné spoje.
Pak sundat nádrž a povolit šroubek, jenž drží motor.
Protože moje deska na rozdíl od originálu nemá pružné kontakty pro připojení motoru, neb výroba v domácích podmínkách by byla složitější, tak jsem k motoru náhradou za to připájel přívodní vodiče.
Motor jsem vložil zpět do rámu i s kardany, vše sestavil, motor přišrouboval a nasadil nádrž.
Zkusmo jsem si osadil vnitřní vybavení. Na fotce je vidět, jak správně přijde nová deska plošných spojů osadit. Protože jde o novější model, který má „inovovaný“ setrvačník, může se deska rovnou uložit na sloupky. Pokud bych však upravoval starší model (viz další foto), který má ještě plnou verzi setrvačníku, tak by ten dřel o konektor na desce. Pak je nutné desku vypodložit pomocí podložek M1.6
Ve staré verzi lokomotivy bylo možné na jednu stranu vnitřního vybavení umístit jak repro, tak i kondenzátor jako powerpack. Sice pak tam dráty byly dost na těsno, ale šlo to. To už v nové verzi nejde, neb ozvučnice pro repro je umístěna tak, že sa tam kondenzátor nevejde a na druhé straně není dostatečná hloubka na jeho instalaci. Ovšem nechtěl jsem loko nechat bez powerpacku, přeci jen to pomůže, zvlášť když bude loko ozvučená. Tudíž to bude chtít udělat díru do vnitřního vybavení a kondenzátor upevnit o něco níže. Díru jsem nakonec vyřízl lupínkovou pilkou s listem, co řeže do všech stran a následně začistil.
Pak jsem si připravil reproduktor. V nové verzi ho rovnou přilepím do vnitřního vybavení, ve staré bych použil kostku ZIMO.
Ještě jsem připájel vodiče ke kondenzátoru a ten jsem následně tavnou pistolí zafixoval ve vhodné výšce k vnitřnímu vybavení. Asi by šel přidělat i jinak, ale takhle to bylo rychlé a v případě potřeby není problém kondenzátor z vnitřního vybavení vyloupnout.
Nasadil jsem tedy vnitřní vybavení zpět……
…. a přišrouboval centrální plošňák. Pak jsem se pustil do čelních plošňáků. Ty jsou nové, neb originály pod Roco pro TT nevyhovují pro zamýšlené režimy světel. V H0 to mají jednoduší, tak lze původní desky použít.
Pak mi nezbylo, než se pustit do výroby drátků pro čelní plošňáky To mě zrovna moc nebaví, ale bez nich by to nešlo :-). Takže naměřit, ustřihnout odizolovat, pocínovat a tak furt dokola. Pak už jen připájet k čelním deskám.
Plošňák jsem usadil a jal se zarovnávat drátky. Ovšem čekala mě další konina od Roca. V nové verzi vnitřního vybavení nejsou na jedné straně dostatečné výřezy na vodiče. Prostě Roco. Ve staré verzi je to OK. Takže jsem ty výřezy probrousil, aby se mi ty drátky zbytečně nepletly, až budu loko sesazovat.
A vzhůru do pájení. Snažil jsem se ty drátky nějak poskládat, aby to aspoň trochu vypadalo. Nejdřív drátky od čelního plošňáku.
Pak drátky od podvozků, motoru a reproduktoru. Tam je třeba dát pozor, neb zkrat na repro výstupu znamená zničení dekodéru.
Následně ještě drátky od kondenzátoru.
A teď i druhá strana. Tady jsem drátky od čelního plošňáku o něco zkrátil, aby pak tolik nepřekážely.
Ale i tak to tam vše seskládat byla docela fuška. Je třeba, aby tam ty drátky byly dobře seskládaný, neb pak by byl problém s nasazením skříně.
Mám hotovo a můžu se pustit do úpravy čel. Z původních čelních desek jsem pak sundal stínící mřížky LEDdiod a nasadil na nové plošňáky.
Plošný spoj je připravený i na osvětlení kabin. Stačí dopájet konektor a umístit LED do kabin. Zde to však majitel lokomotivy nepožadoval.
Takže zbylo jen nahrát dekodér příslušným projektem, samozřejmě z produkce JBR, nasadit skříň a můžeme testovat.
Nové deska plošných spojů využívá možností dekodéru Plux22 ZIMO MX645P22 a tak jsou světla na sobě nezávislé. To znamená že lze nezávisle na sobě zapínat pozičky, dálkový reflektor, konce a i posun. Ovšem příslušný zvukový projekt se musí pro tuto desku odpovídajícím způsobem upravit.
Pak i dálkovým reflektorem. Ten může být klidně zapnut i bez poziček.
Konce, opět jdou nezávisle zapnout, takže v případě použití lokomotivy na postrku, nebo jako druhé v dvojčeti jedoucí jako Lv nemusí svítit pozičky.
Všechno doposud uvedená světla jsou samozřejmě směrově závislá. A zbývá posun jako za dob ČSD, svítí na každé straně jedno světlo – tudíž ten směrově závislý není.
A nakonec ukázka, že světla lze libovolně kombinovat.
Celá přestavba mi zabralo jedno odpoledne a další den pak dopoledne. Ovšem výsledek za to stojí a model se tak více přibližuje svému vzoru.
Příště ještě zkusím dodělat to osvětlení do kabin.
Dobrý den,
dala by se tato deska někde objednat?
Měl bych zájem o 2 kusy.
Dobrý den,
pár ks tu zbylo, odpověď máte v emailu.
Dobrý den,
měl bych zájem o 1ks.
Děkuji