Vysokostěnný vůz Vsa od TTjeníka

Počátkem loňského roku se mi dostala ke zpracování stavebnice otevřeného vysokostěnného vozu ř. Vsa, kterou opět po filigránsku připravil TT Jeník. Tento představuje předchůdce dnešních čtyřnápravových vozů řady Eas.

Stavebnice je připravena jako sestava resinových dílů korby vozu s planžetou leptaných doplňujících dílů. Stavebnice je připravena k sestavení vozu buď s plošinou nebo s brzdařskou budkou. Dále bude nutno doplnit z vlastních zdrojů spojovací materiál – šroubky a matičky, dvojkolí, kinematiky a spřáhla.

Stavbu jsem započal začištěním odlévaných dílů a následně jejich kompletací, slepením. Pak je vhodné na celé korbě předvrtat otvory pro následné vlepování drobných dílů z leptu. A jinak již začneme připravovat největší díly…čelníky. Jejich součástí jsou i drobné díly…stupačky, háky, podpěry, desky pod nárazníky…vše osadit a nakonec celá sestava bude přilepena na vůz.

A vzápětí je na řadě i druhý čelník…zvolil jsem složitější variantu…s budkou. Opět doplníme drobnostmi, ještě schůdky a jdeme na brzdařskou budku. Po jejím sestavení osadíme na čelník a nachystáme si zábradlí a mechanismus ruční brzdy. Tím je hotovo, oba čelníky…

A nyní další část…sestava spodní výbavy s uchycením podvozků. Na rám přiletujeme brzdové táhloví, držák brzdového válce a konzole pro vzduchojem. Doplníme odlité díly válce a vzduchojemu.

Teď se pustím do osazování veškerých madel, ok, závěsů a výklopných ramen na korbu vozu…podle mě nejnáročnější část stavby. Tady musíme doplnit ještě z vlastních zásob mosaznou kulatinu na hřídele vyklápěcích táhel pod obě bočnice vozu. Do přilepených závěsných ok začneme nasunovat hřídel a navlíkat ty vyklápěcí táhla, která potom přilepíme zespodu k rámu na předznačená místa.

Posledním stavebním úkonem je sestavení podvozků z osvědčeného leptu od hekttora…A nesmíme zapomenout ani nanárazníky…buď dosadit nějaké sériové, nebo vlastní výroby…z trubiček a desek obsažených v leptu…

Vůz putuje do lakovny…následovat budou obtisky, patina…kinematiky, spřáhla a rozježdění.

Do vnitřního prostoru korby je skoro škoda umístit jakýkoliv náklad…prostě je i ten perfektně zpracován

Vznikne krásný a detailně propracovaný model dnes již téměř neexistující předlohy vozu. Tuto stavebnici bych ale nedoporučoval začátečníkům, přeci jen obsahuje velké množství drobných dílků. A rozhodně patří veliké díky TT Jeníkovi za odvedenou práci při přípravě stavebnice.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *