Vůz Uaaikks od Malé železnice

Jak už jsem se zmiňoval v jednom z minulých článků o stavbě vozů ze stavebnic od Malé železnice, letošní rok je na novinky z jejich produkce opravdu bohatý. V tomtočlánku Vás seznámím s mým postupem stavby hlubinového nákladního vozu ř. Uaaikks. Tyto vozy slouží pro přepravu velkých předmětů.

Balení stavebnice je obvyklé pro Malou železnici, obsahuje výpalky dílů různých materiálů, spojovací materiál, závaží, ložiska, výlisek nárazníků a vytištěný obrazový přehledný návod. Nově tato stavebnice obsahuje ještě odlité drobné díly brzdové výbavy vozu.

Každý začíná stavebnici po svém, u mě to tentokrát vyhrálo sestavení  hlavního rámu – mostovky nebo jak tuto nakládací plochu nejvhodněji pojmenovat.  Jako obvykle k sestavení  je použit jako základ plast,ale vzhledem k velikosti této sestavy a taky vzhledem k pevnosti  sestavy jsou navíc použity dva kovové výpalky kopírující podélný profil mostovky.

Takže na tyto kovové výpalky opatřené výstupky stačí nacvakat jednotlivé plastové desky a dosadit bočnice, potřít v hranách rozpouštědlem a lehce postiskat, aby to drželo.

Na obou koncích do krajních desek se vsadí matičky, budou tvořit otočné čepy mostovky na pojezdových podvozcích.

Hotový základ můžeme potáhnout krycími díly ze slabého kartonu, horní a spodní plochy, v místech ohybů jsou prolaserované drážky, také bočnice, zde se po nalepení budou lepit konzolky, a v místech prolomení mostovky také vzpěrná žebra.

Nyní se můžeme pustit do stavby rámů podvozků. Opět jsou základem díly z plastu, vždy dva a dva se slepí na sebe, potom bočnice, v části od výstupků ke krajům se boky již nepřeplátují, tak je vhodné po zaschnutí tyto plochy přebrousit, aby se odstranil spoj navrstvených desek.

Potom již lze navrstvit vrchní krycí díly z kartónu, předtím je vhodné na rámy doplnit výstupky s matičkami M2 uvnitř, sloužící jako budoucí čepy pro natáčení podvozků. Dále konstrukci stupaček , včetně nášlapů a přechodového můstku.

Dále již tyto zkompletované rámy doplníme kartonovými dílky – jednak brzdové výbavy, zábradlí přechodového můstku, masky čelníků a také nárazníky, nakonec doplníme  odlité díly – brzdový válec a vzduchojemy. Do čelníků jsem vlepil i tažné háky sestříhané z přebývajících kotviček.

Zbývá sestavit 4 kusy podvozků typu Y25, nejprve přilepit ložiska do základu masek, potom celé podvozky v základu zkompletovat, a následně doplnit vnější díly masek a ložiskových domků.

Vyzkoušel jsem sestavu nejprve jednoho podvozku, následně i celého vozu, pak již byl vyslán do lakovny.

Vzhledem k tomu, že vůz bude jezdit ve IV. epoše(ČSD), bude celý v černé barvě, po nalakování lesklým lakem rozmístíme popisky, opět zalakujeme lesklým lakem, ještě retuš drobných dílů – kotvičky žluté, šrafování vystouplých konstrukcí kotviček, brzdové přestavovače bílé desky a červené i žluté páčky. Nakonec byly doplněny brzdové hadice na čelníky.

Vůz může být po kompletaci vyslán do stálého provozu. Jak bylo odzkoušeno, bez nejmenších problémů projíždí oblouky R 300, zvládl by i menší, ale touž nejsem schopen odzkoušet. Jenom je nutné počítat s tím, že mostovka v takových obloucích vždy zasahuje do vnitřního poloměru cca 15 mm,takže případně překážky blíže koleji by byly problémem.

Opětovně patří dík pracovníkům a majitelům Malé železnice za další zdařilou stavebnici. Můžeme se těšit na další pěkné stavebnice.

 

3 komentáře u „Vůz Uaaikks od Malé železnice“

  1. Dobrý den, mohu se zeptat kde je možné sehnat popisy na tento vůz na verzi ČSD? Malá železnice má v nabídce pouze verzi ČD. Díky a je to pěkný! 🙂

    1. Díky za pochvalu, to potěší. Taky jsem rád, že se to líbí. Popisy jsem použil normálně ty od Malé železnice, ale vyřízl jsem ty popisy -ČD- a nahradil je ze zbytků nápisem -ČSD-, je to sice nimračka, ale zvládnout se to dá. Celé popisy by možná zvládnul – Obtisky Palaščák – jestli je má v nabídce nevím, ale třeba na ty zetky od Malé železnice obtisky má.

Napsat komentář: Vojtěch pavelčík Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *