Hlubinový vůz Uai od Malé železnice

Letošní poslední novinka mezi stavebnicemi od Malé železnice se u mě konečně dočkala také zpracování. Během roku jsem různých stavebnic od MŽ sestavil poměrně dost a k této se dostal až s koncem roku.

Balení stavebnice je obvyklé pro Malou železnici, obsahuje výpalky dílů různých materiálů, spojovací materiál, závaží, ložiska, výlisek nárazníků a vytištěný obrazový přehledný návod. Nově tato stavebnice obsahuje ještě odlité drobné díly brzdové výbavy vozu a také kovovou nosnou konstrukci rámu vozu.

Každý začíná stavebnici po svém, v tomto případě jsem začal tak nějak odzadu, spíš odspodu, prostě sestavením podvozků…do bočnic jsem vlepil ložiska, upravil jejich vnitřní geometrii vrtáčkem, slepené podvozky byly hned osazeny dvojkolími, aby nedošlo při vysychání k nežádoucímu sevření. Nakonec byly nalepeny vnější  boční masky a ložiskové domky…

Následovala stavba rámů podvozků. Opět jsou základem díly z plastu, vždy dva a dva se slepí na sebe, potom bočnice,  v části od výstupků ke krajům se boky již nepřeplátují, tak je vhodné po zaschnutí tyto plochy přebrousit, aby se odstranil spoj navrstvených desek.

Potom již lze navrstvit vrchní krycí díly z kartónu, předtím je vhodné na rámy doplnit výstupky s matičkami M2 uvnitř, sloužící jako budoucí čepy pro natáčení podvozků. Dále konstrukci stupaček , včetně nášlapů a přechodového můstku.

Dále již tyto zkompletované rámy doplníme kartonovými dílky – jednak brzdové výbavy, zábradlí přechodového můstku, masky čelníků a také nárazníky, nakonec doplníme  i odlité díly – brzdový válec a vzduchojemy. Do čelníků jsem vlepil i tažné háky sestříhané z přebývajících kotviček.

Jedna plošinka je vybavena brzdařskou budkou, tu sestavíme opět z plastových dílků přebalených papírovými. Pak již stačí usadit na plošinku do připravených otvorů.

Nakonec bylo ponecháno sestavení  hlavního rámu – mostovky nebo jak tuto nakládací plochu nejvhodněji pojmenovat.  Jako obvykle k sestavení  je použit jako základ plast,ale vzhledem k velikosti této sestavy a taky vzhledem k pevnosti  sestavy jsou navíc použity dva kovové výpalky kopírující podélný profil mostovky.

Takže na tyto kovové výpalky opatřené výstupky stačí nacvakat jednotlivé plastové desky a dosadit bočnice, potřít v hranách rozpouštědlem a lehce postiskat, aby to drželo.

Na obou koncích do krajních desek se vsadí matičky, budou tvořit otočné čepy mostovky na pojezdových podvozcích.

Hotový základ můžeme potáhnout krycími díly ze slabého kartonu, horní a spodní plochy, také bočnice, zde se po nalepení budou lepit kotvící konzolky nákladu, a v místech prolomení mostovky také vzpěrná žebra.

Posledním krokem stavby je vybavení mostovky tabulemi pro popisy na koncích, potom ještě obě plošinky vybavit ručními brzdami.

Vzhledem k tomu, že vůz bude jezdit ve IV. epoše(ČSD), bude celý v černé barvě, po nalakování lesklým lakem rozmístíme popisky, opět zalakujeme lesklým lakem, ještě retuš drobných dílů – kotvičky žluté, brzdové přestavovače bílé desky a červené páčky.

Vůz může být po kompletaci vyslán do stálého provozu. Ke kompletaci ještě nutno uvést: potřeba dokoupit dvojkolí prům. 7,7mm, kinematiky nejlépe Peho, a dokonce lze použít i pružinkové, spřáhla dle vlastního užití, jaké kdo používá.

Spřáhla, tedy šachty spřáhel je nutné nastavit do správné polohy, nejlépe před sestavením celého vozu…

Jak bylo odzkoušeno, bez nejmenších problémů projíždí oblouky R 300. Jenom je nutné počítat s tím, že mostovka v takových obloucích vždy zasahuje do vnitřního poloměru cca 15 mm,takže případně překážky blíže koleji by byly problémem.

Opětovně patří dík pracovníkům a majitelům Malé železnice za další zdařilou stavebnici a můžeme se těšit, jestli budou nějaké novinky i v roce 2020.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *